LTViena iš socialiai pažeidžiamų visuomenės grupių, dažnai susidurianti su socialinės atskirties problemomis, yra specialiųjų poreikių turintys vaikai ir jaunimas. Lietuvoje specialiųjų poreikių turintys vaikai sudaro apie 12,5 proc. nuo bendro vaikų ir jaunimo iki 18 metų skaičiaus (LR statistikos departamentas, 2020). Tai ženklią visuomenės dalį sudaranti bibliotekų socialinių dalininkų grupė, kuriai būtina užtikrinti galimybę gauti bibliotekų paslaugas, nes kuo ankstyvesnis dalyvavimas edukacinėse, socialinėse ir kultūrinėse veiklose gali paskatinti šių vaikų vystymąsi bei raidą. Dėl šios priežasties yra aktualu tirti specialiųjų poreikių turinčių vaikų ir jaunimo poreikių ir bibliotekų paslaugų atitiktį bei įvertinti bibliotekų pasirengimą teikti paslaugas šiai tikslinei grupei. Siekiant tai padaryti šiame straipsnyje keliamas tikslas – išanalizuoti Šiaulių regiono bibliotekų socialinės įtraukties didinimo galimybes paslaugų specialiųjų poreikių turintiems vaikams ir jaunimui srityje. Šiam tikslui pasiekti pasitelkta mokslinės literatūros analizė ir struktūruotas interviu elektroniniu paštu su 25 informantais, naudotas empiriniam tyrimui atlikti. Tyrimo duomenims analizuoti taikytas kategorizavimo metodas. Mokslinės literatūros analizė įgalino išskirti pagrindines bibliotekų veiklų, siejamų su paslaugomis specialiųjų poreikių turintiems vaikams ir jaunimui, sritis. Atliktas empirinis tyrimas suteikė galimybę įvertinti Šiaulių regiono bibliotekų teikiamų paslaugų ir specialiųjų poreikių turinčių vaikų ir jaunimo poreikių atitiktį bei ištirti bibliotekų socialinės įtraukties didinimo galimybes šioje srityje.Atlikus empirinį tyrimą paaiškėjo, kad Šiaulių regiono bibliotekų socialinė įtrauktis paslaugų specialiųjų poreikių turintiems vaikams ir jaunimui srityje yra nepakankama tokiose srityse kaip bibliotekų valdymas, aplinkos, informacinių ir kultūrinių paslaugų pritaikymas, bendradarbiavimo plėtojimas ir informacijos apie bibliotekų paslaugas viešinimas. Bibliotekų valdymo srityje įžvelgiamas poreikis išsamesniems šios tikslinės grupės poreikių tyrimams, kurie padėtų kompleksiškai įvertinti ir vaikų, ir jų atstovų poreikius bibliotekų paslaugoms. Aplinkos ir paslaugų pritaikymo srityje Šiaulių regiono bibliotekų socialinė įtrauktis gali būti didinama tobulinant bibliotekų infrastruktūrą, technologinę įrangą, plečiant informacijos šaltinių ir kultūrinių paslaugų prieinamumo įvairovę. Bibliotekoms svarbu intensyvinti bendradarbiavimą su specialiųjų poreikių vaikams ir jaunimui atstovaujančiomis organizacijomis ir aktyviau vykdyti informacijos, orientuotos į šią tikslinę grupę, viešinimo veiklas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Paslaugos; Socialiai įtrauki biblioteka; Specialiųjų poreikių turintys vaikai ir jaunimas; Viešosios bibliotekos; Visuomenės poreikių tenkinimas; Šiauliai; Šiaulių regionas; Children and youth with special needs; Public libraries; Satisfaction of society needs; Sevices; Socially inclusive library; Šiauliai; Šiauliai region.
ENOne of socially vulnerable groups in society, which often faces social exclusion problems, is children and youth with special needs. In Lithuania, children with special needs comprise about 12.5 percent from the total number of children and youth up to 18 years (Statistics Department of Lithuania, 2020). It is a significant part of society and a group of library stakeholders, which needs to have access to library services since the earliest possible participation in educational, social and cultural activities can promote the development of these children. For this reason, it is important to study how library services meet the needs of and to assess how they are prepared to provide services for this group. In order to do this, the aim of this paper was to analyze the possibilities of Šiauliai region libraries social inclusion in the area of services for children and youth with special needs. To achieve this goal scientific literature was analyzed and a structured interview with 25 respondents was carried out by e-mail in empirical research, Research data was analyzed using a categorization method. Scientific literature analysis allowed the author to identify the main areas of library activities and services for children and youth with special needs. Empirical research provided an opportunity to assess how Šiauliai region libraries services meet the needs of children and youth with special needs and to examine their possibilities to maximise libraries social inclusion. Empirical research showed that Šiauliai region libraries social inclusion regarding their services for children and youth with special needs is insufficient in the context of library management, environment adaptation, cooperation development, information on cultural events, on library service dissemination.Regarding library management, there is a need for more detailed research into the needs of this target group, which could help to assess the needs of children and their representatives. Regarding environment and service adaptation, Šiauliai region libraries social inclusion can be raised by improving their infrastructure, technological equipment, expanding the variety of information sources and access to cultural services. It is also important to intensify libraries cooperation with organizations that represent children and youth with special needs and to more actively disseminate information that focuses on this target group. [From the publication]