LTStraipsnyje, remiantis W. Benjamino, R. Bartheso, B. Stieglerio įžvalgomis, analizuojamas barokinis elementorius (Komenijaus Orbis pictus) bei fotografijų albumai kaip tam tikri vizualumo „vadovėliai“. Elementoriuje susipina vaizdas ir žodis (raštas), o fotografijoje glūdi kiek kitokio pobūdžio „informacija“ – grynai vizualinė. Neatsitiktinai čia iškyla pedagoginė, didaktinė tema, kuri glaudžiai siejasi su Benjamino „revizuota“ ir savaip papildyta S. Freudo psichoanalizės teorija. „Traumines“ patirtis elementoriaus skaitytojai, kaip ir fotografijos „vartotojai“, įveikia per kartojimo veiksmą – pamatinę edukacinę priemonę iki mūsų dienų. Tačiau skiriasi traumos kontekstas. Barokinio elementoriaus skaitytojas – vaikas – išgyvena daugiakalbystės, žodžio ir daikto neatitikimo patirtį. Fotografijos atveju turime bauginančią mirusiųjų sugrįžimo patirtį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Elementorius; Vaikiška literatūra; Psichoanalizė; Kartojimas; Alegorija; ABC book; Psychoanalysis; Repetition; Image; Allegory.
ENOn the basis of insights of W. Benjamin, R. Barthes, and B. Stiegler, the paper analyzes a Baroque primer (Comenius’s Orbis pictus) and photo albums, as a kind of visual "textbook". ABC interlaced images and printed words, while in the photography we find a different kind of "information" – it is purely visual. There appears a pedagogical, didactic theme. This theme is closely linked to Freud’s psychoanalytic theory, which was revised and added to by Benjamin. Using an educational reference tool popular to this day, readers of the primer and observers of the album have a repetition of traumatic experiences. However, differences exist between the traumatic contexts. The Baroque primer reader is a child who is going through the experience of a multilingual, word and object mismatch. In case of photography album the viewer has the intimidating experience of the dead returning. [From the publication]