LTVakaruose M. K. Čiurlionio kūryba dar menkai pažįstama ir nepakankamai įvertinta. Tai todėl, kad jo paveikslai nepasirodė Europos metropolių parodose dailininkui esant gyvam, o vėliau jie buvo saugomi Kaune ir užsienyje nerodomi. Situacija ėmė keistis tik pastaruoju dešimtmečiu. Tačiau kontaktų tarp Čiurlionio ir žymios vokiečių avangardo grupės "Naujasis dailininkų susivienijimas Miunchene" būta, nes 1910 m. Čiurlionis gavo pakvietimą į šios grupės parodą. Nors kvietimas pavėlavo, iškyla svarbus klausimas: kas iš grupės narių žinojo jo kūrybą ir rekomendavo parodai? Straipsnyje, remiantis archyvine medžiaga, pirmą kartą lietuvių dailėtyroje atskleidžiami ryšiai tarp M. K. Čiurlionio ir Marianos Veriovkinos, rusų kilmės dailininkės, kuri gyveno Miunchene, buvo viena iš minėto susivienijimo organizatorių ir palaikė glaudžius ryšius su Lietuva. Lyginamos šių dailininkų meninės pažiūros ir kūryba. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Lietuvos dailė; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; M. Veriovkina; Marianna Veriovkina; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Tapyba; Vokiečių avangardo grupė „Naujasis dailininkų susivienijimas" Miunchene; XX a. pradžios dailė; Early 20th century art; German avant-garde group "New Artists' Association" in Munich; Lithuanian art; M. K. Čiurlionis; M. Veriovkina; Marianne Werefkin; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Painting.
ENOne of the most scanty investigated episodes in biography of the Lithuanian painter M. K. Čiurlionis is his connection with the famous German avant-garde group 'Die Neue Künstlervereinigung'. It is a well-known fact that in 1910 Čiurlionis received an invitation to take part in the second exhibition of that group in Munich; unfortunately, the letter had reached him too late. A questions arises: which member of that artistic group could have been familiar with the work of Čiurlionis and recommended his participation in the exhibition of the group. The present paper is based on some new evidence, dealing with the relations between Čiurlionis and Russian painter Marianne Werefkin, who was acquainted with his paintings in 1910. She was a member of the Munich group, and at that time her life and work were closely tied to Lithuania, she often visited Kaunas and Vilnius. Her brother Peter Werefkin was the governor of Kaunas and he appreciated Čiurlionis works. Marianne Werefkin was acquainted with Čiurlionis paintings through her brother Peter Werefkin. Similarities and differences, observed in the views and works of the two painters, are also discussed in the paper. [From the publication]