M. K. Čiurlionis Vydūno interpretacijos prizmėje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
M. K. Čiurlionis Vydūno interpretacijos prizmėje
Alternative Title:
M. K. Čiurlionis through the prism of Vydūnian interpretation
In the Journal:
Humanistica. 2001, Nr. 2 (10), p. 95-98
Summary / Abstract:

LTVydūnas ir M. K. Čiurlionis - dvasiškai giminingi Rytų dvasinės kultūros paveikti XX a. pradžioje susiformavę lietuvių kūrėjai. Straipsnyje pirmą kartą išryškinama Vydūno fragmentiškai išdėstyta Čiurlionio kūrybos interpretacija. Vydūnas M. K. Čiurlionio kūrybą yra interpretavęs kelis kartus (1908, 1911, 1939). Toje interpretacijoje pažymimi tie dailininko kūrybos bruožai, kurie artimi pačiam interpretatoriui: muzikalumas, filosofinis apibendrinimas, transcendentinės būties simbolinis vaizdavimas. Tasai simbolinis vaizdavimas esąs ypač būdingas lietuviškosios kūrybos bruožas ir geriausiai išreiškiąs giluminį lietuviškąjį tautiškumą. Tokio tautiškumo reiškėju jautėsi esąs ir pats Vydūnas. Šia prasme genialųjį menininką jis regėjo kaip dvasinį savo bendražygį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Filosofija; Rytų dvasinė kultūra; Simbolizmas; Tauta; Vaizduojamasis menas; Vydūnas (Wilhelm Storost; Vilhelmas Storostas, Storosta); Čiurlionis; Čiurlionis, Mikalojus Konstantinas; Fine art; Nation; Oriental spiritual culture; Philosophy; Symbolism; Vydunas; Vydūnas; Čiurlionis; Čiurlionis, Mikalojus Konstantinas.

ENVydūnas and Čiurlionis are creators of the same period, the early 20th c. Although they expressed themselves by different creative means, they conveyed a nearly identical vision of being conditioned by actually the same ideal sources and philosophic principles. Contact with the spiritual culture of the Orient which determined the character of their creation and the deeply set awareness of nationality which found its expression in creative work, were features common for both of them. Vydūnas was strongly impressed by M. K. Čiurlionis' works at the second exhibition of the Lithuanian art held in Vilnius in 1908. The impression was particularly heightened by the affinity of the worldview expressed in the artist's pictures to the perception of the world and being of the thinker. The pictures of M. K. Čiurlionis displayed at the exhibition were treated by Vydūnas as the most remarkable phenomenon of the Lithuanian fine art of the time, as a specific manifestation of the Lithuanian soul, as an attempt to convey abstract philosophic ideas by artistic means of expression, as an aspiration to use these means for the realization of the impression produced by music. In a concise survey of M. K. Čiurlionis' artistic works made after the artist's death, Vydūnas highlighted particuraly the national character of the works, noting that it is expressed here not through the object portrayed, but through the mode of expression: using symbols for the revelation of transcendental being the artist used symbolism for the expression of the Lithuanians' soul which "tends to manifest itself through symbols".A most detailed opinion on M. K. Čiurlionis is found in Vydūnas article "M. K. Čiurlionis der litauische Maler und Musiker" ("Lietuvos aidas", No 150, 1 Apr. 1939). In emphasising the monumental and transcendental character of M. K. Čiurlionis' creation, the author notes that the Lithuanian soul communicates its vigorous creative potential to the world. [From the publication]

ISSN:
1392-5628
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/86901
Updated:
2020-10-20 06:21:34
Metrics:
Views: 63
Export: