LTStraipsnyje aptariamos kontroversiškos įvairių islamo kultūros ir meno tyrinėtojų nuomonės, kaip ir kodėl turi būti aiškinami islamo civilizacijoje sukurti meniniai dirbiniai. Ar galima apskritai kalbėti apie islamo estetiką, arba sakyti, kad sufizmo idėjos visapusiškai paveikė islamo kultūrą? Požiūrių įvairovė liudija, kad vyksta savotiškas ideologinis karas, mėginant pagrįsti ir pateisinti pačias ekstravagantiškiausias interpretacijas. Tačiau, netgi sumenkinus sufizmo įtaką konkrečiai meno praktikai (nors toks sumenkinimas tėra atitinkamą pasaulėžiūrą skelbiančių tyrinėtojų hipotezė), neįmanoma paneigti, kad sufizmas turi savitą grožio teoriją, kylančią iš koraniškojo apreiškimo ir neoplatonizmo, pitagorizmo bei neoaristotelizmo mokymų sintezės, nors sufijai nerašė specialių estetikai skirtų traktatų, kadangi atskira emancipuota estetikos disciplina yra modernistinis naujųjų amžių išradimas. Straipsnyje nenagrinėjami konkretūs sufizmo estetikos bruožai, o tik keliama islamo ir islamiškojo meno santykio problema, kol kas neturinti aiškaus atsakymo. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Artefaktas; Estetika; Islamas; Islamo menas; Menas; Prieigos; Sufizmas; Sufizmo estetika; Įtakos; Aesthetics; Approaches; Art; Artefact; Influences; Islam; Islamic art; Sufi aesthetics; Sufism.
ENThe article deals with the problems of Islamic and Sufi aesthetics in relation to Islamic art. In which respect this art may be regarded as Islamic, if, in fact, it is a prolongation of Byzantine and Iranian traditions? Can we speak about Islamic aesthetics at all and to which extent Sufism may be viewed as a provider of spiritual paradigms for Islamic art? All these questions are rised in the context of discussion between different attitudes and approaches, without providing of any final decision as regards Sufi theory of beauty and its influence on the formation and interpretation of Islamic artefacts. [From the publication]