Modernusis ikonoklazmas ir vandalizmas meno sociologijos požiūriu

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Modernusis ikonoklazmas ir vandalizmas meno sociologijos požiūriu
Alternative Title:
Vandalism and modern iconoclasm: the traits of Dario Gamboni’s reception sociology
In the Book:
Estetikos ir meno filosofijos probleminių laukų sąveika / sudarytojas ir mokslinis redaktorius Antanas Andrijauskas. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2008. P. 310-328. (Estetikos ir meno filosofijos tyrinėjimai; 4)
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama sociologinio metodo taikymo meno recepcijos tyrimams problemos ir modernusis ikonoklazmas bei vandalizmas. Pirmiausia parodomas recepcijos sociologijos tapsmas sudedamąja ir neatsiejama dabartinių meno istorijos tyrimų dalimi ir išskiriami pagrindiniai jos raidos tarpsniai. Vėliau nagrinėjamos metodologinės Dario Gamboni (g. 1954) moderniojo ikonoklazmo ir vandalizmo sociologijos problemos. Sis žinomas Ženevos universiteto profesorius meno istorikas išsamiai analizavo įvairių istorinių laikotarpių meno kūrinių destrukcijos apraiškas. Kartu straipsnyje aptariama politinis ikonoklazmas, komunistinių monumentų recepcijos pokyčiai, politinio ikonoklazmo ir vandalizmo reiškinių refleksija dabartiniame Lietuvos mene. Buvo ketinta nagrinėti įvairaus pobūdžio vandalizmą Lietuvoje, tačiau dėl šaltinių stokos to atsisakyta. Akivaizdu, kad meno ir kultūros objektų niokojimas ar žalojimas, kuris apibrėžiamas ikonoklazmo ir vandalizmo sąvokomis, nėra konkretaus meto, šalies ar kultūros reiškinys. Tokių reiškinių, keliančių grėsmę žmonijos sukurtiems kultūros objektams, aptinkama ir žmonijos istorijos pradžioje, ir dabartyje. Lietuvos istorijoje yra įvairaus pobūdžio meno ir kultūros objektų destrukcijos pavyzdžių - nuo politinio ikonoklazmo iki pavienių vandalizmo atvejų. Tačiau gilinantis į įvairius dabartinės humanistikos tekstus aiškėja, kad vandalizmo ir ikonoklazmo, kaip ribinės kultūros objektų recepcijos, istorija yra mažai tyrinėta ir tebelieka aktuali. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dario Gamboni; Meno recepcija; Meno sociologija; Politinis ikonoklazmas; Vandalizmas; Aesthetics; Dario Gamboni; Modem iconoclasm; The sociology o f art; The sociology of art; Vandalism.

ENThe analysis of the certain cases of modern iconoclasm and vandalism in the life of art and the interpretation how to apply sociological method to the investigation of art reception form the axis of the problems analysed in the article. At the beginning the study reveals the formation of the sociology of reception, and the way it became the part of art history. Therefore the article discloses the main stages of the development of reception sociology. Later on the study discusses the problems of the methodology outlined by Dario Gamboni in the sociology of iconoclasm and vandalism. It gives a reception of the ideas of the well known art historian, the professor of Geneva University, who comprehensively analysed the phenomena of the destruction of art works in different historical epochs. [From the publication]

ISSN:
1822-3192
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/86856
Updated:
2022-07-06 10:49:45
Metrics:
Views: 30
Export: