LTStraipsnyje atskleidžiamas Henri Focillono ir jo sukurtos prancūzų menotyros mokyklos indėlis į XX a. menotyros idėjų ir metodų istoriją. Viduramžių meno tyrinėjimai, skatinę prancūzų menotyrininkus plėtoti komparatyvistinę metodologiją, ragino ne tik lyginti menines Rytų ir Vakarų tradicijas, bet ir aiškintis Vakarų meno tapatybę. Tad straipsnyje aptariamas Focillono ir jo mokinių požiūris j Vakarų krikščioniškojo meno virsmą, civilizacinių meno formų tapsmą, kuris atskleidžia sudėtingiausius meno formų, meno epochų, kultūrų ir civilizacijų sąryšius ir kelia esminius klausimus, kodėl ir kokiais pavidalais jos koegzistavo, veikė viena kitą skirtingose epochose ir civilizacinėse erdvėse. Gvildenęs imanentinius stilistinių struktūrų formavimosi ir sąveikos procesus, sutelkęs dėmesį į vaizdinę medžiagą, vaizduotę, kultūros atmintį, Focillonas koregavo istorinių viduramžių tyrinėjimų pobūdį, kreipė savo mokinių dėmesį ne tik į ilgaamžes Rytų ir Vakarų kultūrų įtakas, bet ir į morfogenezę, padėjusią įkūnyti antgamtinius krikščionybės vaizdinius ir formų genealogiją—ilgalaikės viduramžių meno raidos scenarijus, kuriuose svarbiausias veiksnys yra meninė tradicija, kitaip sakant, meninės patirties metamorfozė. Todėl į menotyrą Focillono įvestos naujos komparatyvistinės tyrinėjimo strategijos atskleidė daugybę Rytų ir Vakarų kultūrinio dialogo faktų ir monumentalaus vakarietiško meninio mąstymo savitumą bei formų raidos dėsningumus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Formų virsmas; Henri Focillon; Henri Focillonas; Jurgis Baltrušaitis; Komparatyvistinė menotyra; Prancūzų menotyros mokykla; Viduramžių menas; Comparative art history; Formation of forms; French scool of art history; Henri Focillon; Jurgis Baltrušaitis; The; The art of the Middle Ages; The formation of forms.
ENThe article reveals the contribution of Henri Focillon and French school of art history that he founded to the XXth century history of ideas and methods. The studies of Middle Ages which stimulated French art historians to develop comparative methodology encouraged them not only to compare the traditions of East and West but also to elucidate the identity of Western art. That’s why the article discusses Focillon’s and his followers’ standpoint to the formation of Christian Western art, the formation of civilisational art forms which disclose very complex contacts of art forms, art epochs, cultures and civilisations and raises fundamental questions: why and how they coexisted, made an impact to each other in the different historical epochs and different world places. Examining the formation and connection of immanent stylistic structures and focusing on the visual material, imagination, cultural memory Focillon changed the nature of historical medieval studies and directed his disciples attention not only to the influences of East and West, but to the morphogenesis, which helped to embody the supernatural Christian images, and to the genealogy of forms, revealing the long duration of the development of art forms when the most important agent is artistic tradition or the metamorphosis of artistic experience. Therefore the knew comparative strategies introduced by Focillon into art history revealed a lot of facts of cultural dialog between East and West, and also the originality of monumental western artistic thinking. [From the publication]