Meno formų difuzija ir komparatyvistinės menotyros transformacijos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Meno formų difuzija ir komparatyvistinės menotyros transformacijos
Alternative Title:
Diffusion of artistic forms and transformations comparative art criticism
In the Book:
Estetikos ir meno filosofijos probleminių laukų sąveika / sudarytojas ir mokslinis redaktorius Antanas Andrijauskas. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2008. P. 258-291. (Estetikos ir meno filosofijos tyrinėjimai; 4)
Summary / Abstract:

LTKomparatyvistinei XX a. menotyrai svarbiausia Rytų ir Vakarų meno tradicijų sąveikos, juose išryškėję meno formų, simbolių ir motyvų difuzijos procesai, teorinė jų recepcija. Komparatyvistinės meno istorijos temos, metodologinių meno teorijos nuostatų ir tyrinėjimo strategijų raida apskritai aktualizuoja meno formų, simbolių ir motyvų difuziją. Straipsnyje nagrinėjami menotyros idėjų ir metodų istorijos požiūriu svarbūs XX a. menotyrininkų tekstai, kuriuose jie tyrinėja dėl Rytų ir Vakarų kultūrų sąveikavimo prasidėjusius meno formų, simbolių ir motyvų difuzijos procesus. Analizuojama ir žymiausių XIX a. vidurio komparatyvistinės menotyros pirmtakų idėjos ir metodologiniai principai, turėję įtakos XX a. komparatyvistinės menotyros raidai. Gilinamasi į vadinamosios klasikinės menotyros tyrinėjimų kryptis siekiant lyginamuoju metodu atskleisti įvairias metodologines komparatyvistinės ir klasikinės menotyros tyrinėjimuose prieigas ir jose esančias konceptualias teorines potekstes. Gvildenant komparatyvistinės menotyros ištakas remtasi tiek rekonstrukcine, tiek kritine strategijomis. Išryškinant principinius konceptualių klasikinės ir komparatyvistinės menotyros nuostatų skirtumus, plačiausiai taikyti hermeneutinis ir lyginamasis metodai. Atskirose straipsnio dalyse pasitelkiama ir kitos tyrinėjimo strategijos bei metodai, iš kurių pirmiausia reikėtų išskirti istorinis kultūrinis, kontekstinis ir sociologinis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Komparatyvistinė menotyra; Kultūrų įtakos; Meno formų difuzija; Strzygowskis; Strzygowskis, Jozefas; Warburgas; Warburgas, Aby; Comparativist art criticism; Diffusion of artistic forms; Intercultural influence; Strzygowski; Strzygowski, Josef; Warburg; Warburg, Aby.

ENThe article analyzes the most influential tendencies in the art criticism of the second part of the 19th century and 20th century. It shows how the understanding of principles of diffusion of artistic forms transformed the principles of Western art criticism. Gradually the new comparativist art criticism developed a new strategy and methods of inquiry broaderning the margins of traditional Western art criticism. The main methedological principals and ideas of the second part of the 19th century which influenced the evolution of 20th century comparativist art criticism are analized with a speciali focus to the ideas of Jozef Strzygowski and Aby Warburg. Also article analyze the main vectors of studies of so called traditional art criticism seeking to disclose in comparative way the differences of theoretical approaches. [From the publication]

ISSN:
1822-3192
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/86854
Updated:
2022-07-06 10:49:46
Metrics:
Views: 34
Export: