LTStraipsnyje analizuojamos jūrų laivų šaldymo paslaugos, siekiant identifikuoti personalo kontrolės ir lyderystės galimybes produktyvesniam paslaugų teikimui. Šiuolaikinė uosto įmonė, kurios darbuotojai, padaugėjus klientų, yra labiau apkrauti darbu, turi toliau efektyviai veikti. Todėl jos veiklos vykdymo procesus tikslinga kontroliuoti atsižvelgiant į šiuolaikinės lyderystės reikalavimus. Tyrime atskleidžiama personalo kontrolės samprata transformacinės lyderystės požiūriu, charakterizuojamos laivų šaldymo paslaugų teikimo sąlygos, nustatoma šaldymo paslaugų veiklos sričių ir personalo kontrolės principų hipotetinė sąsaja taikant mokslinės literatūros analizę, lyginamąją analizę, euristinį metodą, klasifikaciją, sintezę. Teorinis aprašomasis tyrimas metodologiškai grindžiamas transformacine lyderyste. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kontrolė; Laivas; Lyderystė; Paslaugos; Šaldymas; Control; Leadership; Refrigeration; Services; Vessel.
ENMarine refrigeration equipment services are being analyzed in order to identify the opportunities for personnel control and leadership. The modern port company must work efficiently when it has more customers and its managers have more to do. The company’s processes must therefore be observed and controlled in terms of the requirements of modern leadership. The concept of personnel control in relation to transformational leadership is revealed. The conditions for marine refrigeration equipment services are characterized. The relationship between the areas of marine refrigeration equipment services and principles of personnel control is defined in the study. Analysis of scientific literature, comparative analysis, heuristic method, classification and synthesis were applied. This is a theoretically descriptive study based on transformational leadership as an epistemological principle. Practical leadership theories can help integrate the marine refrigeration equipment services and personnel control, and develop a comprehensive approach to work in accordance with managerial, technological, economic, social, legal, ethical, environmental and psychological factors. All of this makes it possible to increase the productivity of the company. [From the publication]