Mitas ir jo formos: Jonas Paulius II ir lenkų istorinis pasakojimas Lenkijoje ir Lietuvoje 2000-2014 metais

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mitas ir jo formos: Jonas Paulius II ir lenkų istorinis pasakojimas Lenkijoje ir Lietuvoje 2000-2014 metais
Alternative Title:
Myth and its forms: John Paul II and Polish historical discourse in Poland and Lithuania, 2000-2014
Summary / Abstract:

LTTyrimas suskirstytas į tris pagrindines dalis. Pirmojoje dalyje aptarsiu svarbiausias šioje studijoje naudojamas sąvokas, metodologinę atspirtį ir istoriografiją Jono Pauliaus II kaip atminties figūros tema. Antrojoje dalyje pristatysiu visuomeninius, politinius, religinės jausenos ir Katalikų bažnyčios vaidmens pokyčius, įvykusius Lenkijoje po 1989 m. Apžvelgęs religinių ir su religijos pasauliu susijusių atminties vietų svarbą formuojant lenkų istorinius naratyvus, nagrinėsiu Jono Pauliaus II mitą, jo religinio ir pasaulietinio kulto atsiradimą ir vystymąsi nuo 2000 m., stengdamasis suprasti Jono Pauliaus II mito formas, taip pat – kokį vaidmenį mitas vaidina skirtingų visuomenės terpių istoriniuose naratyvuose ir kokios reikšmės juo perteikiamos. Trečiojoje dalyje analizuosiu, kaip skirtingas istorinis kontekstas, toks kaip Lietuvos, padarė įtaką ypatingam Jono Pauliaus II mito atsiradimui tarp Lietuvos lenkų. Žvelgdamas per popiežiaus mito prizmę bandysiu įrodinėti, kad tarp Lietuvos lenkų įsitvirtino iš esmės kitoks negu Lenkijoje pasakojimas, kuriame atsispindi vietinės bendruomenės istorinių patirčių ypatybės. Tyrimu sieksiu įrodyti, kad, nors Lenkijoje egzistuoja du vienas su kitu konkuruojantys Jono Pauliaus II mitai, vis dėlto tik Lenkijoje Jono Pauliaus II asmenybė įžvelgiama kaip nacionalinio patrono, t. y. kaip mitinė figūra, atliekanti valstybės ir nacijos tapatybės stiprinimo funkciją (plg. žemiau). Lietuvoje, kur lenkai tesudaro tautinę mažumą, lenkiškasis Jono Pauliaus II mitas pasižymi išskirtiniu bendrumu su lietuviškuoju ir liudija apie pilietinio kelio paieškas daugiatautėje valstybėje. Tyrimą atlikdamas rėmiausi periodine spauda, rašytiniais tekstais, kita vizualia medžiaga, – visu tuo, kas liudija apie Jono Pauliaus II amenybės įsitvirtinimą lenkų istoriniame naratyve. [Iš straipsnio, p. 699-700]Reikšminiai žodžiai: Vidurio Rytų Europa; Tautiniai naratyvai; Nacionalinės istorijos; Tarpdisciplininiai tyrimai; Central Eastern Europe; National Narratives; National Histories; Interdisciplinary Researches.

ENIt is commonly accepted by scholars of nationalism that national mythologies represent a key point for the shaping, definition, and legitimization of nations. Although the centrality of civic religions, their rituals and ceremonies for the formation and development of nations and of their sub-groups cannot be denied, the role of traditional religion in national symbolism and mythologies has often been unjustly neglected. The analysis of John Paul II myth and the use of it in the Polish discourse demonstrates at a symbolic level the changes that occurred in East-Central Europe after 1989. After 1989 not only could Poland use anew symbolic figures from its own religious tradition, but also add to its own national pantheon a new hero linking the religious and the secular: Pope John Paul II . On the one hand, the liberal myth of John Paul II expresses the ecumenical and Europe-oriented views of the larger strata of Polish Catholics. On the other hand, the martyrological-romantic myth of John Paul II is supported by a minority belonging to Polish conservative strata and sees John Paul II as the last hero of the Polish Romantic tradition. Although there is no doubt that John Paul II represents a fundamental moral figure also for the Lithuanian Poles, John Paul II myth among them is characterized by strongly different forms reflecting the socio-political context of Lithuania. In particular, the John Paul II myth among Lithuanian Poles shows evident similarities to the one spread among Lithuanians and related to the idea of Lithuania as a community supported by civic nationalism. While in Poland John Paul II myth gives historical narrative a common framework in which the segments of recent past are integrated into the history of the Polish state, it is its link to the state’s history (and not to the nation’s history) that makes John Paul II myth less significant for the Lithuanian Poles. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/86439
Updated:
2022-01-23 18:09:37
Metrics:
Views: 27
Export: