LTŠvč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo (lot. Immaculata Conceptio) idėjos vizualinės reprezentacijos klausimas yra labai svarbus religijos istorijos, teologijos ir sakralinio meno tyrimuose tiek dėl jo sąsajų su įvairiais kitais Dievo Motinos vaizdavimo ikonografiniais tipais, tiek ir dėl ilgos, komplikuotos pačios idėjos raidos nuo žmonių tikėjimu pagrįstos prielaidos iki oficialios Bažnyčios dogmos. Mintis apie Nekaltąjį Prasidėjimą glaudžiai siejosi su teologine gimtosios nuodėmės samprata bei jos pokyčiais ir turėjo didelės įtakos vienokiam ar kitokiam Marijos asmens, jos pašaukimo ir vaidmens žmonijos Išganymo istorijoje aiškinimui. Būtent todėl knygą, skirtą įvairiems Marijos atvaizdams Vilniaus vyskupijos bažnyčiose, verta pradėti nuo ikonografinio etiudo, pristatančio Nekaltojo Prasidėjimo temą (1 pav.). Nekaltojo Prasidėjimo tema krikščioniškoje dailėje yra išskirtinė lyginant su kitais marijiniais siužetais. Šios temos kūriniai nesusiję su konkrečiu Marijos žemiškojo gyvenimo momentu ar įvykiu. Tai daugiau simbolinis ir teologinis Marijos paveikslas, pagrįstas Šventojo Rašto tekstais, bibliniais įvaizdžiais, bet kilęs iš apmąstymų ir tikėjimo. [P. 17]Reikšminiai žodžiai: Nekalto Prasidėjimo kultas; Švč. Mergelės Marijos ikonografija; Bažnytinė dailė; Cult of the Immaculate Conception; Virgin Mary; Ecclesiastical art; Iconography.