Ugdomoji tradicijų reikšmė Žemaitės kūryboje vaikams

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ugdomoji tradicijų reikšmė Žemaitės kūryboje vaikams
Alternative Title:
Educational traditions in Žemaitė’s literary works for children
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2002, 60, p. 66-71
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjamas XX a. pradžios Žemaitės kūrybos ugdymo poveikis vaikams. Nustatyta, kad jis iki šiol nėra praradęs savo vertės: minima rašytoja, būdama pedagogė (daraktorė), išmintingai atskleidė ugdymo puoselėjant liaudies tradicijas privalumus, ypač svarbi dorinant mūsų tautą; Žemaitė, kaip pedagogė, reiškėsi ne tik mokykloje, bet ir visuomenėje. Rašytojos pedagoginė išmintis turėjo nemažą poveikį tautos kultūros bei švietimo plėtotei, jos darbai yra vienas iš svarbiausių etnopedagogikos plėtojimo dabartinėmis mūsų gyvenimo sąlygomis šaltinių. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Tauta; Liaudies tradicijos; Pedagogija; Ugdymas; Socialinė ir pedagoginė išmintis; Švietimas; Nation; Folk tradicions; Pedagogics; Education; Pedagogical thought.

ENThe article deals with the educational influence of Žemaitė’s works of the first half of the 20th century on the children. It has been found out that the influence has retained its value till now – the writer as a pedagogue (teacher) prudently revealed the advantages of education based on the preserving of folk traditions and especially emphasised the importance of such education in fostering virtues of the nation. Žemaitė as a pedagogue expressed her views not only at school but also in the public. The writer’s pedagogic prudence exerted a great impact on the development of national culture and education. Her works are among the most significant sources of the development of ethnopedagogy under the present life circumstances.

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/8599
Updated:
2018-12-20 22:55:23
Metrics:
Views: 26    Downloads: 2
Export: