Žydų dailė žydų politinės autonomijos laikotarpiu Lietuvoje 1919–1924 m.

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Žydų dailė žydų politinės autonomijos laikotarpiu Lietuvoje 1919–1924 m
Alternative Title:
Jewish art in the period of Jewish political autonomy in Lithuania, 1919–1924
In the Journal:
Menotyra. 2020, t. 27, Nr. 1, p. 107-123
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pristatomi pagrindiniai žydų dailės reiškiniai Lietuvoje žydų politinės autonomijos laikotarpiu 1919–1924 metais. Nušviečiama dviejų tuo metu veikusių institucijų veikla: Žydų tautos tarybos Kultūros sekcijos projektai ir vienos svarbiausių Rytų Europos žydų kultūros organizacijos „Kultur Lige“ veikla puoselėjant meninės estetikos ir bendros modernios tautinės pasaulietinės žydų kultūros principus. Šią veiklą plėtojo iš Ukrainos atvykę avangardo menininkai; supažindinama su dailininko Issacharo Ber Rybacko kūrybiniu palikimu Lietuvoje, įnašu į žydų knygos meną, leidinių apipavidalinimu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Žydų dailė; Žydų politinė autonomija; „Kultur Lige“; Leidykla „Likht“; Issacharas Ber Rybackas; Jewish art; Jewish national and cultural autonomy; Kultur Lige; Publishing house Likht; Issachar Ber Ryback.

ENThe paper addresses Jewish art life during the short yet vivid period of Jewish national and cultural autonomy in Lithuania from 1919 to 1924. The Culture section of the Jewish National Council supported cultural progress and tried to organize an exhibition of Lithuanian Jewish artists in Berlin in 1920-1921. Young artists such as Sara Gorschen, Feiga Blumberg, Sholom Zelmanovich and, probably, P. Cheiskes with Bencion Zukerman could have had a chance to represent modern Lithuanian Jewish art had the exhibition been held. Another part of the artistic legacy of this period is represented by such artists from Kiev’s movement-organization “Kultur Lige” as Issachar Ber Ryback and Max Kaganovitch. I. B. Ryback created illustrations for the publishing house “Likht” (Hebrew for ‘light’ or ‘candle’), and the sculptor Max Kaganovitch worked mainly in the Jewish theatrical studio. Due to the complicated political climate, the process of Jewish autonomy in Lithuania ended in 1924, which triggered a short stagnation in Jewish cultural progress. A glimpse into the multilayered activity of Jewish artistic life in Lithuania during the period of Jewish national and cultural autonomy is the first attempt to restore complex but unique processes. [From the publication]

DOI:
10.6001/menotyra.v27i1.4244
ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/85385
Updated:
2024-07-02 13:48:05
Metrics:
Views: 93    Downloads: 21
Export: