LTStraipsnyje pateikiama mokslinės literatūros apžvalga, nagrinėjanti kūrybinių žaidimų įtaką priešmokyklinio amžiaus vaikams ugdant(is) komunikavimo kompetenciją. Literatūros analizėje apžvelgiami kūrybiniai žaidimai bei jų nauda priešmokyklinio mažiaus vaikams, atskleidžiama komunikavimo kompetencijos reikšmė. Atlikto tyrimo rezultatai apžvelgia pedagogų požiūrį į kūrybinių žaidimų įtaką priešmokyklinio amžiaus vaikams ugdant(is) komunikavimo kompetenciją. Straipsnyje pateikiama, kad teorinės nuostatos ir reali situacija skiriasi, todėl egzistuoja platus diskusijų ir tyrimų laukas šiuo klausimu. Straipsnyje pateikiami apibendrinimai bei išvados gali būti pritaikyti tobulinant ikimokyklinio ugdymo įstaigos veiklą, siekiant išsiaiškinti pagrindinius žaidimus, turinčius įtakos komunikavimo kompetencijos raiškai. Tyrime taikyti mokslinės literatūros analizės, apklausos žodžiu bei stebėjimo metodai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendradarbiavimas; Komunikavimo kompetencija; Kūrybiniai žaidimai; Priešmokyklinis amžius; Ugdymo aplinka; Children's creativity; Childrens creativity; Communicative competence; Creative games; Pre-school education.
ENWhile children’s life experience, hobbies, traditions, scenarios of creative games change, their content and language skills change as well. In recent years, the importance of the linguistic environment and good language skills gained at school is often emphasised. The language skills of the six-year-old children are meaningful in everyday life, as children with good language competence can communicate with others, play, make friends, create, and learn. The problem of research is what the impact of creative games on the development of the pre-school children’s communicative competence is. The research aims to reveal the opportunities for the development of the communicative competence of pre-school children. The objectives of the research include substantiating theoretically the opportunities for developing the communicative competence of pre-school children and identifying the attitude of educators and parents towards the development of pre-school children’s communication through creative games. The research methods are the analysis of the scientific literature, observation, an interview and a questionnaire. The data have been processed applying quantitative and qualitative content analysis. Having surveyed the respondents’ (educators’ and parents’) opinions, it was ascertained that their attitudes towards the development of pre-school children’s communication through creative games are positive. This provides the basis to develop children's language. In practice, however, while organizing and implementing the content of pre-school education, the theoretical insights are not applied. Generally, all activities in pre-school groups are organized spontaneously using the project method or practical activities. Creative games are used very seldom. [From the publication]