LTStraipsnyje nagrinėjama Lietuvos mokinių, kurie dalyvavo tarptautiniame TIMSS 2015 tyrime, gamtamokslinių dalykų motyvacija ir ją sąlygojantys veiksniai: mokinių pasitikėjimas savo gamtamoksliniais gebėjimais ir gamtamokslinių dalykų mokymasis taikant tyrinėjimu grindžiamą mokymąsi. Tyrimo tikslas – atskleisti mokinių pasitikėjimo savo gamtamoksliniais gebėjimais ir tyrinėjimu grindžiamo mokymosi reikšmę gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvacijai. Tyrimo tikslui pasiekti iškelti tyrimo uždaviniai: 1) ištirti, kaip pasitikėjimas gamtamoksliniais gebėjimais sąlygoja gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvaciją; 2) nustatyti, kaip tyrinėjimu grindžiamas gamtamokslinių dalykų mokymasis sąlygoja mokinių gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvaciją; 3) ištirti, ar mokinių pasitikėjimo savo gamtamoksliniais gebėjimais įtaka gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvacijai yra sąlygojama gamtamokslinio dalyko turinio; 4) nustatyti, ar tyrinėjimu grindžiamo gamtamokslinių dalykų mokymosi įtaka mokinių gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvacijai priklauso nuo gamtamokslinio dalyko turinio. Mokinių gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvacija nagrinėjama remiantis Lūkesčių- Verčių teorija, atliekant antrinę Lietuvos mokinių TIMSS 2015 tyrimo duomenų analizę. Tyrimo duomenys buvo atsisiųsti tik gavus TIMSS tyrimo sekretoriato pritarimą naudoti nemokamai tyrimo TIMSS 2015 duomenis (duomenų bazės adresas: http://www.timss.org/). TIMSS 2015 tyrimo imtis reprezentatyvi ir patikima, o tyrimo instrumentai yra validūs ir patikimi. Tyrimo tikslui pasiekti buvo taikoma linijinė regresija. Ją taikant buvo siekiama išspęsti tyrimo uždavinius, atsižvelgiant į išorinius (tyrinėjimu grindžiamas mokymasis) ir vidinius (mokinių pasitikėjimas savo gamtamoksliniais gebėjimais) gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvacijos veiksnius.Linijinės regresijos duomenys rodo, kad mokinių pasitikėjimas savo gamtamokslinių dalykų gebėjimais statistiškai reikšmingai sąlygoja mokinių gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvaciją. Ryšys tarp mokinių gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvacijos ir jų pasitikėjimo gamtamoksliniais gebėjimais yra statistiškai reikšmingas. Linijinės regresijos rezultatai rodo, kad tyrinėjimu grindžiamas gamtamokslinių dalykų mokymasis taip pat statistiškai reikšmingai sąlygoja mokinių gamtamokslinę motyvaciją. Linijinės regresijos rezultatai atskleidė, kad tiek išoriniai veiksniai (tyrinėjimu grindžiamas mokymasis), tiek vidiniai veiksniai (mokinių pasitikėjimas savo gamtamoksliniais gebėjimais) statistiškai reikšmingai sąlygoja mokinių gamtamokslinių dalykų mokymosi motyvaciją ir ši priklausomybė nepriklauso nuo gamtamokslinio dalyko turinio (fizika, chemija, biologija). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Motyvacija mokytis gamtos mokslų; Pasitikėjimas savimi gamtos mokslų srityje; Tyrinėjimu grįstas mokymasis; Motivation for learning science; Self-confidence in science; Inquiry-based learning.
ENThe article deals with the Lithuanian school students’ motivation for learning science on the basis of TIMSS 2015 data. This article analyses the influence of two factors on motivation for learning science: the self-confidence in science of school students’ and teaching science using inquiry-based approach. The purpose of the research is to analyze the influence of self-confidence in science and the influence of teaching science by inquiry approach on students’ motivation for learning science. [From the publication]