LTOksfordo anglų kalbos žodynas 2016 metų žodžiu išrinko sąvoką „post-tiesa“, apibūdinančią naują tendenciją, kai objektyvūs faktai yra mažiau pajėgūs paveikti viešąją nuomonę nei emocingi pareiškimai, t. y. tam tikrą tiesos krizę. Šiame straipsnyje gilinamasi į tai, kaip keičiasi dokumentinis kinas ir kokios kūrybinės strategijos jame yra taikomos kovojant su mūsų laikais išplitusiu „post-tiesos“ fenomenu. Straipsnyje „post-tiesos“ situacija pristatoma remiantis žurnalisto Jameso Ballo „Post-tiesa: kaip nesąmonės užkariavo pasaulį“ (Post-truth: how bullshit conquered the world 2017) ir filosofo Harry’io Frankfurto „Apie nesąmones“ (On bullshit 2005) knygomis bei kitais šaltiniais. Analizuojant dokumentinio kino situaciją „post-tiesos“ epochoje, daugiausia remiamasi dokumentikos kūrėjo ir teoretiko Dirko Eitzeno tekstu „Dokumentinio kino pareigos „post-tiesos“ visuomenėje“ („The duties of documentary in a Post- Truth society“, 2018) bei politinio kino teorija; pateikiama trumpa dviejų dokumentinių filmų – „Mūsų naujas prezidentas“ („Our New President“, rež. Maxim Pozdorovkin, 2018) ir „Herzogas / Gorbačiovas“ („Meeting Gorbachev“, rež. Werner Herzog, André Singer, 2018) – analizė. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dokumentinis kinas; Kūrybinė strategija; Politika; Politinis diskursas; Post-tiesa; Tiriamoji dokumentika; Creative strategy; Documentary cinema; Exploratory documentary; Political discourse; Politics; Post-truth.
ENThe Oxford English Dictionary in 2016 chose the term “post-truth”, which describes a new trend where objective facts are less able to influence public opinion than emotional statements, i. e., a kind of truth crisis. The text raises the question of how documentary cinema is changing, what new creative strategies for documentary filmmaking to combat this “post-truth” phenomenon may emerge? The article presents the “post-truth” situation based on articles by journalist James Ball “Post-truth: How bullshit conquered the world” (2017) and philosopher Harry Frankfurt “On bullshit” (2005), and other sources. Analysis of the situation of documentary cinema in the “post-truth” era is based mainly on the text “The Duties of Documentary in a Post-Truth Society” (2018) by documentary filmmaker and theorist Dirk Eitzen and the theory of political cinema, also, a brief analysis of two documentaries “Our New President” (2018) directed by Maxim Pozdorovkin and “Meeting Gorbachev” (2018) directed by Werner Herzog, André Singer, is presented. [From the publication]