LTŠio straipsnio tikslas – pristatyti morfonotaktikos įsisavinimo teoriją (V. U. Dressler, 2006, ms.) ir aptarti mokymąsi tarti morfonotaktines samplaikas (priebalsių junginius) pirmosiomis vaiko kalbos vystymosi stadijomis. Analizuojant priebalsių junginių įsisavinimą atsižvelgta į jų vietą žodyje ir morfeminę žodžių sudėtį, todėl visi priebalsių junginiai suskirstyti į kelias grupes: priebalsių junginiai žodžio pradžioje, priebalsių junginiai žodžių viduryje, priebalsių junginiai žodžių pabaigoje; priebalsių junginiai morfemose, priebalsių junginiai morfemų sandūrose. Šios priebalsių grupės buvo analizuotos vaiko kalboje. Analizuojant lietuvio vaiko kalbą, nustatyta: 1) pagal įsisavinimo sudėtingumą priebalsių junginius galima skirti į tris grupes: lengvai įsisavinami, sunkiau įsisavinami ir sunkiai įsisavinami priebalsių junginiai. 2) morfemų sandūrose esantys priebalsių junginiai įsisavinami lengviau ir pradedami taisyklingai tarti anksčiau nei morfemose esantys priebalsių junginiai, o tai rodo, kad fonetikos dalykų suvokimo raida priklauso nuo morfologijos suvokimo. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kalbos įsisavinimas; Morfonotaktika; Priebalsių junginiai; Morfemų sandūra; First language acquisition; Morphonotactics; Consonant clusters; Morpheme boundaries.
ENThe purpose of this article is to introduce the theory of acquisition of morphonotactics (V.U. Dressler, 2006, ms.) and discuss the process of learning to pronounce morphonotactic combinations (consonant combinations) at the initial stages of linguistic development of the child. Analysis of acquisition of consonant combinations takes account of their position in a word and the morpheme composition of words, which is why all consonant combinations are divided into several groups: initial, medial and final consonant clusters, and consonant clusters with morpheme boundaries vs. those without morpheme boundaries. These groups of consonant clusters in child language are analysed. Some consonant clusters in child language are pronounced without any problems like lb, mb and mp. Meanwhile, other clusters are acquired by children not always so easily like sk, nt and st. The analysis of these clusters indicates that it is easier for the child to acquire the clusters when they are within morpheme boundaries of the words.