LTMonografijoje tyrinėjama senovės lietuvių, iš dalies ir kitų baltų, mitologija ir senoji religija. Remiantis lyginamąja istorine metodologija ir archeologinių, rašytinių, lingvistinių bei etnografinių šaltinių medžiaga, ypač mitologinės tautosakos ir liaudies kūrybos analize, pagal galimybes atskleidžiama religinių pažiūrų, kulto apeigų ir svarbesnių dievų genezė, jų transformacija įvairiais socialiniais ir ekonominiais laikotarpiais skirtinguose kultūros arealuose. Parodomas glaudus lietuvių mitologijos ir liaudies kūrybos ryšys su dievais ir jiems skirtomis apeigomis. Kai kurių dievų vardų aiškinimo atsisakyta, nes stinga rašytinių, lingvistinių, etnografinių duomenų. Nustatant dievų vardus, lytį, funkcijas, kilo nemažai sunkumų jau vien dėl to, kad rašytiniuose šaltiniuose, kuriuos rašė lietuvių kalbos nemokantys autoriai, tie vardai dažnai taip iškraipyti, jog gana sunku nustatyti, su kuriuo lietuvių kalbos žodžiu jie sietini. O reikia, kad tai patvirintų ne tik kalbos duomenys, bet ir kiti rašytiniai šaltiniai. Pavyzdžiui, Volumes kronikoje (1252) minimas dievas Nonadevi negalėtų būti Nonadievis, nes tokio žodžio lietuvių kalboje nėra. Matyt, tai buvo Numadievis, t. y. numo (namo) dievas. Tai patvirtina ir Jono Lasickio (Jan Lasicki) nurodytas dievas Numėjas, ir etnografiniai duomenys. Kai kurių dievų vardų ir paskirties aiškinimą sunkino ir tai, kad dauguma autorių, nurašinėdami vienas nuo kito jau pirminiame tekste iškraipytus lietuvių vardus, dar labiau juos iškraipė, be to, papildė ar net pakeitė jų funkcijas.Autorė savo nuomonės ir aiškinimų nesiūlo kaip neginčijamų dogmų. Gali būti ir kitų nuomonių, ir juo jų bus daugiau, tuo plačiau ir išsamiau bus ištyrinėti mūsų, senos Europos tautos, per ilgus tūkstantmečius sukurtas milžiniškas materialinės ir dvasinės kultūros vertybės, kurios žavi pasaulio mokslininkus. Nelengva buvo nustatyti kai kurių dievų ir kulto elementų lokalizaciją, ypač todėl, kad daugumos rašytiniuose šaltiniuose minimų vietovių vardai yra arba išnykę, arba kronikininkų iškraipyti neatpažįstamai, neaiškiai lokalizuoti. Knyga skiriama besidomintiems lietuvių mitologija ir religija, istorikams, etnologams, lingvistams, filosofams, meno istorikams ir visiems mūsų senos kultūros gerbėjams. [Iš Pratarmės]Reikšminiai žodžiai: Lietuvos istorija; Etnologija; Mitologija; Baltai; Religija; Dievai; Tautosaka; The Lithuanian XX c. history; Ethnology; Balts; Religion; Deities; Folklore.