LTStraipsnyje analizuojama pastaraisiais dešimtmečiais Vakaruose itin populiari Rytų Azijos meditacinių praktikų ir saviugdos metodikų tematika, nagrinėjama kontempliatyvios, nušvitusios sąmonės problematika remiantis dviem tarpusavyje labai artimomis mąstymo tradicijomis – daoizmu ir dzenu. Taip pat svarstoma, kaip socialinis tango šokis gali padėti siekiant meditatyvios, išgrynintos sąmonės. Straipsnyje grindžiamos ir eksplikuojamos šešios tezės, kurių kiekviena pasirodo tinkama ne tik daoizmo bei dzeno mąstymo tradicijoms, bet ir tam, ką galėtume apibūdinti kaip tango meditaciją: 1) kontempliatyvi, išgryninta sąmonė yra tuščia, išvalyta nuo nereikalingų minčių bei fokusuota; 2) kontempliatyvi, išgryninta sąmonė yra ne tik tuščia, bet ir sklidinai pilna; 3) kontempliatyvi, išgryninta sąmonė yra tolygi įprastai, kasdienei sąmonei; 4) kontempliatyvi sąmonė veikia pagal neveikimo, savaimingumo principus; 5) meditacijos padeda pasiekti sąmonės ir kūno bei sąmonės ir pasaulio vientisumą; 6) aktyvios meditacijos yra veiksmingas būdas visiems anksčiau išvardytiems tikslams pasiekti. Grindžiant šias tezes parodoma, kad tango pagrįstai laikomas dvasiškai artimas įvairioms meditacinėms praktikoms ir sėkmingai gali būti praktikuojamas ne tik kaip pramoga, bet ir kaip meditacija, kuria siekiama panašių tikslų kaip ir daoistų ar dzeno meditacijose. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Daoizmas; Dzenas; Kontempliatyvi sąmonė; Kūrybos visuomenė; Meditacija; Tango; Contemplative consciousness; Creative society; Daoism; Meditation; Tango; Zen.
ENThis paper deals with the particularly relevant topic in the contemporary society – Asian meditative practices and methods of self-development. The first chapter deals with the notion of contemplative, enlightened consciousness in Daoism and Zen. The second chapter shows how meditative consciousness could be achieved through social tango. Six theses are argued as appropriate for both Daoism and Zen as well as tango: 1) contemplative, purified consciousness is empty of disturbing thoughts and focused toward the essence; 2) contemplative, purified consciousness is not only empty but also brimming full; 3) contemplative, purified consciousness is identical with everyday mind; 4) contemplative mind is functioning according to the principles of non-action and naturalness; 5) meditation leads toward the unity and integrity of consciousness and body, consciousness and outside world; 6) active meditation is an effective way to obtain aims mentioned above. The argumentation of such thesis helps to show that tango is akin to various meditative practices. So it could not only be successfully used as a form of entertainment but also as a meditative practice, leading toward aims, similar to those of Zen meditations. [From the publication]