LTSantrauka Analizuoti kunigo Juozapo Čepėno (1880–1976) moralės filosofijos idėjas skatina tai, kad nors jis ir yra publikavęs straipsnių apie F. Nietzsche’ę ciklą, bet kaip filosofas nėra gerai žinomas. Pirmiausia straipsnyje aptariami J. Čepėno filosofines pažiūras suformavę veiksniai, jo studijos Vokietijos universitetuose ir vėlesnė dvasininko pareigas peržengianti veikla. Dėl tarpdisciplininio bendradarbiavimo atsiradus galimybei įsigilinti į kunigo disertaciją apie F. Dostojevskį, už kurią jam buvo suteiktas Freiburgo universiteto filosofijos daktaro laipsnis, straipsnyje publikuojama šio nepelnytai primiršto mąstytojo etinių idėjų analizė. Disertacija lyginama su tų laikų ir vėlesnėmis lietuvių filosofų nuostatomis apie F. Dostojevskio kūrybą, išskiriami aktualumo nepraradę jos etiniai aspektai, išryškinama jos reikšmė egzistencinės lietuvių filosofijos krypties idėjų diskurse. Analizuojami ciklo apie F. Nietzsche’s filosofiją kritiški etinių principų apmąstymai. Atkreipiamas dėmesys į pastangas paaiškinti, ką reiškia stipriųjų egoizmas, kodėl ir kuo verta papildyti krikščioniškąją etiką, kokia gali būti pasaulietiška gyvenimo tikslo samprata. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dostojevskis; Nietzsche; Egzistencinės problemos; Pasaulėžiūra; Moralės genealogija; Dostoevsky; Nietzsche; Existential problems; Worldview; Genealogy of morals.
ENThe article deals with ethic insights of the priest Juozapas Čepėnas (1880–1976), who published a study cycle on Nietzsche. This cycle is significant in the context of an early reception of Nietzsche’s ideas in Lithuania; however, the author himself appears to remain an undeservedly forgotten thinker of the national school of thought. The article attempts to bring back Čepėnas’ philosophical outlooks and analyse the factors that shaped his philosophical position such as his academic upbringing in German classical universities and Čepėnas’ subsequent activities overstepping the boundaries of a clerical work. The article offers a new interdisciplinary approach in reviewing Čepėnas’ dissertation thesis that earned him a Degree of Doctor of Philosophy of Freiburg University. The thesis is analysed in comparison to other Čepėnas’ philosophical writings on Dostoevsky produced at the period of university studies and later during his clerical service in Lithuania. Ethical aspects of Čepėnas’ thesis continue to hold relevance until the recent period of philosophical development. Čepėnas’ writings are viewed in parallel analysis with a spectrum of the Lithuanian existential thought. Critical contemplations on ethical principles in the cycle of articles on Nietzsche’s philosophy are emphasised. The article attempts to clarify Čepėnas’ understanding of the egotism of the superhuman, the reasons and the content of supplements of Christian ethics, and the concept of the secular purpose of life. [From the publication]