LTStraipsnyje analizuojamas moterų vaidmuo XX a. lietuvių literatūroje ir visuomenės gyvenime, labiau susitelkiant ties poečių Janinos Degutytės, Juditos Vaičiūnaitės ir kritikės Aušros Sluckaitės kūryba ir biografija. Remiamasi dviem prielaidomis: pirma, jog XX a. 7 deš. atlydžio atmosfera paskatino ir visuomenės gyvenimo laisvėjimą, ir modernesnius meninius ieškojimus daugelyje meno sričių. Antra, kad atokvėpis po Stalino laikų reiškė grįžimą prie tradicinių, patriarchalinių lyčių vaidmenų ideologijos. Analizuojama, kiek ir kaip moterys reiškėsi literatūroje, kokią moterų ir moteriškumo sampratą jos skleidė savo kūriniais, kuo moterų pasirinkti veikimo literatūros lauke būdai apsunkina galimybes šį indėlį išryškinti. Remiantis atsiminimais, laiškais, kita dokumentine medžiaga aptariama pačių menininkių vėlesniu laiku sukurta savo pačių bei išgyvenimų laiko reprezentacija. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Rašytojos; Sovietmetis; Literatūros modernizacija; Socialiniai vaidmenys; Autobiografija; Atsiminimai; Women writers; Soviet; Modernisation of literature; Social roles; Autobiography; Memoirs.
ENThe paper analyses the roles of women in the 20th century Lithuanian literature and culture. The paper focuses primarily on the lives and works of the poets Janina Degutytė and Judita Vaičiūnaitė, and the art critic Aušra Sluckaitė. The argument is built around the two premises: first, the atmosphere of the post-Stalinist ‘thaw’ of the 1960s manifested through the liberalisation of society and modernist experimentation in arts. Second, the post-Stalinist reprieve also saw the return to the ideology of the traditionally patriarchal gender roles. The paper looks through a series of cases and analyses the ways in which women were active in literature by noting how the notions of femininity manifested in their work, and how their ways of working in the field of literature actually impeded their capacities to make their contributions evident. Drawing on the memoirs, letters, and other documents, the paper discusses women’s representations of both their selves and their youth. [From the publication]