LTLietuvos dailės muziejaus padalinyje - Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje 2018 m. vasario 15 d. atidaryta Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio minėjimo programos paroda "Taikomoji dailė ir dizainas. 1918-2018". Parodos ekspozicijos pagrindu sudarytame kataloge pateikiama Lietuvos taikomosios dailės ir dizaino šimtmečio istorija nuo tradicinių tarpukario taikomosios dailės darbų iki mūsų dienų individualaus dizaino pavyzdžių. Pagrindinė parodos koncepcija išsamiai išdėstyta dr. Lijanos Šatavičiūtės-Natalevičienės parengtame katalogo įvadiniame straipsnyje "Atkurtos Lietuvos šimtmečio žingsniai ataidi taikomojoje dailėje ir dizaine". Rengiant parodą, buvo kruopščiai peržiūrėti LDM taikomosios dailės rinkiniai, eksponatų papildomai ieškota įvairiose institucijose, privačių asmenų, dailininkų ir dizainerių kolekcijose. Didelis surinktos medžiagos kiekis, jos įvairovė, parodos ekspozicijos architektūrinis sprendimas, medžiagą komponuojant "salomis", padiktavo ir katalogo struktūrą. Jį sudaro dvylika savarankiškų skyrių, kuriuose pristatomos atskiros Lietuvos taikomojo meno ir dizaino rūšys (tekstilė, baldai, keramika, porcelianas, stiklas, juvelyrika, oda, grafinis dizainas) ir įvairios institucijos, reikšmingos rengiant ir įgyvendinant masinei gamybai skirtus projektus, ruošiant dizaino specialistus (Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos "Dailės" kombinatai, Baldų projektavimo konstravimo biuras, Sąjunginio techninės estetikos mokslinio tyrimo instituto Vilniaus filialas, Eksperimentinis taros ir įpakavimo konstravimo biuras, Lentvario kilimų fabrikas, šilko audinių fabrikas "Kauno audiniai", Vilniaus kombinatas "Audėjas", Vilniaus modelių namai, Vilniaus dailės akademijos Dizaino katedra).Kiekviename skyriuje pateikiamos parodos kuratorių parengtos apžvalginės anotacijos, apibūdinančios atskiras ekspozicijai atrinktų eksponatų grupes, raiškesnių kūrinių albumas ir eksponuotų darbų katalogas. Tai leidžia detaliau susipažinti su skirtingų Lietuvos taikomosios dailės ir dizaino sričių istorine raida, ryškiausiais menininkais, būdingiausiais jų kūrybos bruožais, kartu sudaro galimybę pamatyti įvairiais istorijos laikotarpiais vyravusių ir mažiau išplėtotų taikomosios dailės ir dizaino šakų meninių eksperimentų kryptis, jų bendrumus ir skirtumus. [Iš Pratarmės]Reikšminiai žodžiai: Taikomoji dailė; Dizainas; Tekstilė; Gobelenai; Keramika; Porcelianas; Metalo dirbiniai; Juvelyrika; Baldininkystė; Odininkystė; Grafinis dizainas; Applied arts; Design; Textiles; Tapestries; Ceramics; Porcelain works; Metal art; Jewelery; Furniture making; Leather; Graphic design.
ENOn February 15, 2018, an exhibition organised as part of the program marking the centenery of the restoration of Lithuanian statehood, "Applied Arts and Design. 1918-2018", opened at one of the branches of the Lithuanian Art Museum - the Museum of Applied Arts and Design. The catalogue that has been compiled on the basis of this exhibition presents the century of Lithuanian applied arts and design history, from traditional interwar applied art works to modern examples of individually designed pieces. The exhibition's main concept is comprehensively explained in the introductory article to the catalogue by Dr Lijana Šatavičiūtė-Natalevičienė, "Echoes of the Centennial of the Restoration of the State in Applied Art and Design". The applied arts collections of the Lithuanian Art Museum were carefully reviewed as part of preparing for the exhibition, with additional exhibits being assembled from various other institutions, private individuals, and the collections of artists and designers. The impressive volume of assembled material, its variety, the architectural installation of the exposition itself where the material has been positioned in "clusters" also dictated the structure of this catalogue.It consists of twelve independent sections which present separate kinds of Lithuanian applied arts and design (textile, furniture, ceramics, porcelain, glass, jewellery, leather, graphic design) and various institutions that were important in the preparation and realisation of mass-produced projects, and the education and training of design specialists (the Vilnius, Kaunas and Klaipėda "Dailė" art goods manufacturers, the Furniture Design Construction Bureau, the Vilnius Branch of the Soviet Union Technical Aesthetics Scientific Research Institute, the Experimental Container and Packaging Construction Bureau, the Lentvaris Carpet Factory, the "Kauno audiniai" silk textile factory, the "Audėjas" textile factory in Vilnius, the Vilnius Fashion House and the Vilnius Academy of Arts Design Department). Each section contains a summary prepared by the curator of each part of the exhibition, describing separate exhibit groups selected for the exposition, an album of the most illustrative works for each field, and a catalogue of the works on display. Readers can become familiar with the historical development of the different fields in Lithuanian applied arts and design, the most prominent artists and most characteristic features of their work, and also have the opportunity to track the experimental directions in each field of art that were developed to a greater or lesser extent at various periods in history, as well as their similarities and differences. [Extract, p. 8]