LTEuropos darbuotojų saugos ir sveikatos agentūra psichosocialinę riziką darbe apibūdina kaip neigiamas psichologines, fizines ir socialines pasekmes, kurias lemia netinkamas darbo planavimas, organizavimas ir valdymas. Įrodyta, kad dėl tam tikrų psichosocialinių darbo sąlygų kyla sveikatos problemų, mažėja motyvacija dirbti, didėja klaidų, nelaimingų atsitikimų, pravaikštų tikimybė. Manoma, jog pedagogai ypač dažnai susiduria su nepalankiais psichosocialiniais darbo aplinkos veiksniais. Vis dėlto tik pavieniai autoriai nagrinėja ikimokyklinių įstaigų darbo aplinką, todėl šio tyrimo autoriai kėlė tikslą – įvertinti Vilniaus miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigų psichosocialinę darbo aplinką darbuotojų ir vadovų požiūriu. Tyrimo medžiaga ir metodai. Anoniminė anketinė apklausa buvo atliekama 2016 m. sausio–kovo mėnesiais dvylikoje Vilniaus miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigų. Pedagogų psichosocialinei rizikai darbe įvertinti pasirinktas anoniminės apklausos metodas. Tyrime naudotos dvi atskiros anketos: viena – pedagogams, kita – įstaigų vadovams. Abi anketas sudarė klausimai apie psichosocialinius rizikos veiksnius darbe ir respondentų demografines charakteristikas. Į anketos klausimus atsakė 231 respondentas. Rezultatai ir išvados. Ikimokyklinio ugdymo įstaigų pedagogų darbe dažni tokie psichosocialinės rizikos veiksniai: tikimybė, kad kas nors gali susižeisti arba būti sužeistas (58,9 proc.), konfliktai su ugdytinių tėvais (49,3 proc.), įtampa darbe (45,6 proc.), laiko stoka užduotims atlikti tinkamai, kokybiškai ir saugiai (42,5 proc.), padėkos stoka už gerai atliktą darbą (41,5 proc.), konfliktai su bendradarbiais (46,6 proc.), nesupažindinimas su užduotimis ir įtakos darbui neturėjimas (46,6 proc.).Įstaigų vadovai statistiškai reikšmingai palankiau nei pedagogai vertina padėtį darbo laiko atžvilgiu, tik 8,3 proc. jų mano, jog darbuotojams trūksta laiko užduotims tinkamai ir saugiai atlikti. Vadovai taip pat mano, kad darbuotojų nuomonės ir pasiūlymai visada yra išklausomi, problemos visiškai išsprendžiamos, darbuotojai nesijaučia vieniši ir už gerai atliktą darbą jiems visada padėkojama. Vadovai taip pat dažniau mano, kad darbuotojai yra tinkamai mokomi, kaip atlikti darbą (100 proc.), ir kad užduotys jiems yra visiškai aiškios (100 proc.). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pedagogai; Psichosocialinė rizika; Stresas; Educators; Psychosocial risk; Stress.
ENEuropean Agency for Safety and Health at Work describes psychosocial risks at work as negative psychological, physical and social consequences of inadequate planning, organization and management of work. Studies have shown that certain psychosocial working conditions cause health problems, reduce motivation to work, increase the probability of mistakes, accidents and absenteeism. It is believed that educators are particularly often exposed to unfavourable psychosocial factors in the work environment, but only single authors examine the working environment of pre-school institutions, so the authors of this study aimed to assess the psychosocial working environment of Vilnius city preschool institutions from the perspective of employees and managers. Material and methods. Anonymous questionnaire survey was conducted in twelve pre-school educational institutions in Vilnius in January-March 2016. An anonymous survey method was chosen to assess the psychosocial risk of educators at work. There were two separate questionnaires used in the survey: one for educators and one for institutions managers. Both questionnaires consisted of questions on psychosocial risk factors at work and demographic characteristics of respondents. 231 respondents filled in the questionnaire. Results and conclusions. Preschool educators often experience psychosocial risk factors at work, such as the likelihood of someone being injured or self-injured (58.9 %), conflicts with children’s parents (49.3 %), tension at work (45.6 %), lack of time to perform tasks properly, qualitatively and safely (42.5 %), lack of gratitude for a job well done (41.5 %), conflicts with colleagues (46.6 %), lack of information on task requirements and no personal influence on work itself.Managers of institutions are statistically significantly more positive than educators as regards working time, only 8.3 % of them think that workers experience lack of time to perform tasks properly. Managers also believe that employees‘ opinions and suggestions are always listened to, problems are solved completely, employees do not feel lonely and gratitude for good work is always expressed. Managers also more often believe that employees are properly trained how to do their work (100 %) and that the tasks are completely clear to them (100 %). [From the publication]