LTStraipsnyje yra nagrinėjama vyresniųjų klasių mokinių sportinio tapatumo (angl. athletic identity) raiška, kaip svarbi prielaida ugdant jaunuolių kūno kultūrą ir sveikatai palankų fizinį aktyvumą visam gyvenimui. Šio darbo tikslas - atskleisti sportinio tapatumo raišką tarp vyresniųjų klasių mokinių. Tyrime dalyvavo 553 mokiniai, kurių amžius nuo 15 iki 19 metų (amžiaus vidurkis 16,75±1,11). Naudotas sportinio tapatumo klausimynas paaugliams (angl. Athletic Identity Questionnaire for Adolescents, Anderson et al., 2007), kuris buvo sudarytas pagal C.B. Anderson (2004) sportinio tapatumo modelį. Mokinių fiziniui aktyvumui vertinti naudota trumpoji tarptautinio fizinio aktyvumo klausimyno (angl. International Physical Activity Questionnaire short form) 7 klausimų forma, skirtas 15-69 metų asmenų fiziniam aktyvumui nustatyti. Vaikinų sportinis tapatumas yra labiau išreikštas nei merginų. Vaikinai yra labiau patenkinti savo sportine kompetencija, fizinis aktyvumas jiems yra svarbesnis, jie geriau vertina tėvų socialinį palaikymą būti fiziškai aktyviais nei merginos. Aukšto fizinio aktyvumo mokinių sportinis tapatumas yra labiau išreikštas nei vidutiniško ir žemo fizinio aktyvumo mokinių, o vidutiniško fizinio aktyvumo mokinių sportinis tapatumas yra labiau išreikštas žemo fizinio aktyvumo mokinių. Tyrimo rezultatai leidžia teigti, jog siekiant užtikrinti kokybišką vyresniųjų klasių mokinių kūno kultūros ugdymą - skatinant ne tik fizinį aktyvumą čia ir dabar, bet ir sportinio tapatumo formavimą, svarbu atsižvelgti į paauglių lytį ir fizinio aktyvumo lygį bei įvertinti socialinio palaikymo būti fiziškai aktyviu paaugliui svarbą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Fizinis aktyvumas; Kūno kultūra; Mergaitės; Motyvacija; Paauglystė; Sportinis tapatumas; Vyresniųjų klasių mokiniai; Adolescents; Female; Motivation; Physical activity; Physical education; Senior students; Sporting identity.
ENThe article deals with the manifestation of athletic identity of senior students of secondary schools as a major precondition for the development of physical education among adolescents and health-favouring lifelong physical activeness. The research involved 553 students (294 females and 259 males) whose age average was 16.75 ± 1.11 years. The evaluation of AI was performed with the Athletic Identity Questionnaire for Adolescents as developed by C. B. Anderson, L. C. Mâsse and A. C. Hergenroeder (2007) consisting of forty statements which were evaluated in the Likert scale from 1 to 5 by the research participants. Physical activity was quantified by using International Physical Activity Questionnaire Short Form - IPAQ. The results of the research revealed that athletic identity of males was statistically significantly more prominent in comparison with females. It was established that athletic identity of students who were more physically active was also more prominent in comparison with students who were less physically active. The results of the research ground the claim that in order to ensure highquality physical education of senior students including their physical activeness now-and-here as well as the development of their athletic identity it is essential to consider their gender and levels of physical activity and to assess the importance of the social support adolescents get regarding physical activeness. [From the publication]