Paauglių mergaičių fizinio aktyvumo ir motyvacijos sportuoti kūno kultūros pamokose skatinimas: bandomojo edukacinio eksperimento rezultatai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Paauglių mergaičių fizinio aktyvumo ir motyvacijos sportuoti kūno kultūros pamokose skatinimas: bandomojo edukacinio eksperimento rezultatai
Alternative Title:
Promoting leisure time physical activity and autonomous motivation for physical education in adolescent girls: the results of the pilot study
In the Journal:
Visuomenės sveikata [Public health]. 2019, Nr. 3 (86), p. 57-66
Summary / Abstract:

LTTyrimo tikslas – taikant autonominės motyvacijos stiprinimo edukacinę programą nustatyti pirmos gimnazijos klasės mergaičių fizinio aktyvumo ir motyvacijos sportuoti kūno kultūros pamokose pokyčius. Tyrimo medžiaga ir metodai. Eksperimentinio tyrimo metu per kūno kultūros pamokas buvo vykdoma autonominės motyvacijos stiprinimo edukacinė programa, paremta apsisprendimo teorija (angl. Self-determination theory, Deci, Ryan, 1985). Tyrime dalyvavo pirmų gimnazijos klasių mergaitės (amžiaus vidurkis =15,97; SN=0,18); eksperimentinė grupė – 49, kontrolinė grupė – 47. Taikant klausimyną analizuotas patikslintas suvokiamos kūno kultūros priežastingumas (PLOC-R) ir laisvalaikio fizinis aktyvumas. Rezultatai. Nustatyta, kad edukacinėje programoje nedalyvavusios mergaitės buvo labiau nemotyvuotos (kontrolinė grupė – 2,62 balo; eksperimentinė grupė – 1,63 balo; p<0,01), jų stipresnis išorinis (kontrolinė – 4,88 balo; eksperimentinė – 3,58 balo; p<0,01) ir perkeltas reguliavimas (kontrolinė – 2,62 balo; eksperimentinė – 1,63 balo; p<0,01), o šioje programoje dalyvavusių mergaičių buvo stipresnis identifikuotas ir vidinis reguliavimas (kontrolinė – 4,57 balo; eksperimentinė – 5,43 balo; p<0,01) bei santykinis autonomijos indeksas (kontrolinė – (–14,18) balo; eksperimentinė – (–6,68) balo; p<0,01). Po pedagoginio eksperimento edukacinėje programoje dalyvavusių mergaičių fizinis aktyvumas buvo didesnis (kontrolinė – 44 balai; eksperimentinė – 50,28 balo; p<0,01). Išvados. Autonominio fizinės veiklos pasirinkimo didinimas kūno kultūros pamokose gali būti veiksminga priemonė, stiprinanti paauglių mergaičių motyvaciją sportuoti kūno kultūros pamokose ir jų fizinį aktyvumą laisvalaikiu.Būtina tęsti apsisprendimo teorija paremtus eksperimentinius tyrimus Lietuvoje, nes jų rezultatai svarbūs mokslininkams ir kūno kultūros mokytojams, visuomenės sveikatos specialistams. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Fizinis aktyvumas; Kūno kultūra; Mergaitės; Motyvacija; Paauglystė; Adolescence; Adolescents; Female; Motivation; Physical activity; Physical education.

ENThe aim of the present study was to assess the effect of the educational program on leisure physical activity and autonomous motivation for physical education in female adolescents. Methods. An experimental study was conducted with two groups (nexperimental = 49; ncontrol = 47) of 1th year of gymnasium female students aged between 15 and 16 years (M = 15.97, SD = 0.18) by delivering physical education (PE) program based on self-determination theory and devoted to increase autonomous motivation for PE. Selfadministered questionnaires addressed body mass index, physical activity and The Revised Perceived Locus of Causality in Physical Education Scale (PLOC-R). Results. The analysis of covariance demonstrated that participants of the experimental program demonstrated higher scores in self-determined motivation compared to non – participants (identified and intrinsic motivational regulation (control – 4.57; experimental – 5.43; p<0.01)) and lower scores in controlled motivation (amotivation (control – 2.62; experimental – 1.63; p<0.01), external regulation (control – 4.88; experimental – 3.58; p<0.01), introjected regulations (control – 2.62; experimental – 1.63; p<0.01)). Participants of the program reported greater relative autonomous index (RAI) compared to no non – participants (control – (–14.18); experimental – (–6.68); P<0.01). Participants also demonstrated greater leisure – time physical activity compared to not participating female adolescents (control – 44.00; experimental – 50.28; p<0.01). Conclusions. Increasing the opportunities to choose physical activities during PE lessons might strengthened female adolescent girls’ autonomous motivation for PE and leisure time physical activity. The results of this pilot study are promising and future studies should continue experimental research based on self-determination theory in PE domain.Those results are important for PE teachers, public health specialists and decision makers in education and health policy. [From the publication]

ISSN:
1392-2696
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/83364
Updated:
2020-07-09 21:16:39
Metrics:
Views: 75    Downloads: 18
Export: