LTPedagoginė integracija - tai procesas, kuriuo siekiama ne tik sudaryti galimybę ikimokyklinio ugdymo įstaigoje ugdyti kuo daugiau vaikų, turinčių specialiųjų poreikių, bet ir priartinti jų ugdymą/- si prie bendrojo ikimokyklinio ugdymo įstaigos turinio ir įtraukti juos į visą ugdymo gyvenimą. Pirmasis vaikų, turinčių specialiuosius ugdymo poreikius, integravimo etapas - ikimokyklinio ugdymo įstaiga, kurioje auklėtojų, specialiųjų pedagogų ir kitų bendruomenės narių pastangų ir pritaikytos gyvenimo aplinkos kiekvieno vaiko poreikiams dėka, ugdomi esminiai gyvenimo įgūdžiai, derinamas bendras ir reabilitacinis ugdymas/-is, laipsniškai brandinama perėjimui prie mokymo/-si mokykloje. Visuomenės požiūris į vaikų, turinčių specialiųjų ugdymo/-si poreikių, integraciją vis dar prieštaringas. 2015 metų kovo - balandžio mėnesiais Kauno lopšelyje - darželyje "X" atlikto užsakomojo empirinio tyrimo metu atskleistas tėvų požiūris į vaikų, turinčių specialiuosius ugdymo/-si poreikius grupių integravimą ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ikimokyklinio ugdymo įstaigos; Specialiųjų poreikių vaikai; Specialūs poreikiai; Tėvai; Vaikai; Children; Children with special needs; Parents; Pre-school education institutions; Special needs.
ENAccording to V. Grincevičienė (2006) the number of children with special educational needs constantly grows. Kochanskienė, R. Sadauskienė and A. Vaičiūnaitė (2010) says that the first stage of integration of children with special educational needs is in a general pre-school institution where the staff helps children not only to develop their essential skills, but also provide general and rehabilitation education. However, according to Samsonienė (2006) and Ališauskas (2002), integration of children with special educational needs into a pre-school institution has positive and negative aspects both to "different" and regular children. Integration of children with special educational needs into general groups have more advantages than disadvantages. For example, they feel able to fully participate in a group life, to communicate, to develop curiosity, independence, but sometimes they fail to concentrate, always lagging behind may feel less educated. On one hand, children without special educational needs develop their own sensibility, ability and willingness to help others. But on the other hand, a child with special educational needs in a general pre-school institution can feel that he/she always has to struggle, he/she lack abilities and knowledge comparing with peers. It is also possible that regular children can start imitate misbehavior, language, irregular movements of "different" children or may just experience a lack of teacher‘s attention (Samsonienė, 2006). In March - April, 2015 a research was carried out in Kaunas kindergarten "X" to reveal parents‘ attitude towards the integration of children with special educational / learning needs into a pre-school education institution. [From the publication]