LTStraipsnyje teoriškai analizuojamas socialinio mobilumo reiškinys: horizontalusis ir vertikalusis socialinis mobilumas, socialinio mobilumo didinimo ir sociokultūrinės integracijos kryptys, socialinio mobilumo įtaka vaiko pasiekimams ir viso gyvenimo sėkmei. Pristatomi 5 – 7 metų Lietuvos vaikų, augančių aukšto socialinio statuso ir skurstančiose šeimose, pasiekimų ypatumai, mamos ir tėvo vaidmuo, ugdymo institucijų poveikis vaiko ugdymui(si). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Socialinis mobilumas; Vaikystė; Kompetencija; Ugdymas; Aukšto socialinio statuso šeimos vaikas; Skurstančios šeimos vaikas; Social mobility; Childhood; Competences; Education and development; Child from high social status family; Child from poverty environment.
ENThe article analyses theoretically the phenomenon of social mobility: horizontal and vertical social mobility, tendencies of social mobility all over the world and in Lithuania, the role of a family and education changing the social status of an individual, trends towards an increase in social mobility and social integration, the influence of social mobility on a child’s achievements and success in life. Peculiarities of achievements of 5 – 7 year-old children of Lithuania who are brought up in families of high social standing and impoverished ones, the role of mother and father, the influence of educational institutions in the child’s education are presented.