LTStraipsnyje analizuojama studentų nuomonė apie savarankiškumo ir analitinio mąstymo ugdymą Vilniaus kolegijos Ekonomikos fakultete. Aptariama skirtingų kursų ir studijų programų studentų nuomonė apie fakultete taikomų studijų metodų, savarankiškų darbų formų naudingumą ugdant studentų savarankiškumą ir analitinį mąstymą. Analizuojamas savarankiškumo ir analitinių gebėjimų lygio vertinimas skirtinguose kursuose. Pateikiami studentų siūlymai, kaip būtų galima stiprinti šių gebėjimų ugdymą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Analitinis mąstymas; Inovatyvūs mokymo metodai; Kolegija; Savarankiškumas; Savarankiškumo ir analitinio mąstymo ugdymas; Situacijų analizė; Studentai; Studijų programa; Analytical thinking; Development of independence and analytic thinking; Independence; Innovative teaching methods; Lithuania; Situational analysis; Students; Students, college; Studies program.
ENThis paper examines students’ perceptions of independence and analytical thinking at the University of Applied Sciences/ Vilniaus kolegija. The students’ attitude towards the developing of competencies was disclosed after summarizing the findings of the 2012 and 2014 survey. During the survey, the aim of which was to examine the opinion of students concerning different courses and study programmes the applied study methods, the usefulness of self-study work forms developing independence and analytical thinking. It was revealed, that according to the opinion of the majority of students independence and analytical thinking in the faculty is being developed effectively. However it is recommended to pay more attention to innovative teaching methods, the situational analysis of modern economics, different applied programs for teaching. [From the publication]