LTTyrimo tikslas – identifikuoti esminius psichosocialinės aplinkos veiksnius profesinio mokymo įstaigose administracijos ir specialistų požiūriu. Tyrimo medžiaga ir metodai. Straipsnyje analizuojami 2017 m. Higienos instituto vykdyto tyrimo „Sveikatos stiprinimo veikla ir ją įgalinantys veiksniai profesinio mokymo įstaigose“ metu 8 Lietuvos profesinio mokymo įstaigose (toliau – PMĮ) atlikto 39 įvairių sričių specialistų, administracijos atstovų interviu duomenys, atskleidžiantys psichosocialinės aplinkos kūrimo aspektus. Taikytas duomenų turinio analizės metodas. Tyrimo rezultatai ir apibendrinimas. Atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad PMĮ psichosocialinės aplinkos kūrimas yra nuolatinis procesas, kuriame dalyvauja visa PMĮ bendruomenė. Kiekvienas PMĮ bendruomenės narys atlieka specifinį vaidmenį, o jų tarpusavio sąveika ir glaudus bendradarbiavimas užtikrina sveikatai palankios psichosocialinės aplinkos kūrimą ir palaikymą. Šiam procesui įtakos taip pat turi tokie veiksniai, kaip įstaigos vidaus politikos sukūrimas ir jos įgyvendinimas, vienodas įstaigos administracijos ir specialistų požiūris į psichosocialinės aplinkos aspektus, mokinių ir mokytojų, kitų mokiniui pagalbą teikiančių specialistų tarpusavio santykiai, administracijos teikiama parama bei iniciatyvų skatinimas ir palaikymas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Administracijos ir specialistų požiūris; Profesinio mokymo įstaiga; Psichosocialinė aplinka; Administrations and specialists points of view; Psychosocial environment; Vocational education institutions.
ENThe aim. To identify the factors of psychosocial environment in vocational education institutions from administration’s and specialists’ points of view. Material and methods. This article analyses interviews with 39 specialists and representatives of administrations from 8 Lithuanian vocational education institutions. Interviews were conducted as part of the research „Health Promotion Activity and Enabling Factors in Vocational Education Institutions“, which was carried out by the Institute of Hygiene in 2017. Interviews present aspects of the psychosocial environment development. Content analysis method was used for data analysis. Results and conclusions. The research revealed that creation of a psychosocial environment at vocational education institutions is a continuous process that involves a whole school community. Every member of this community has a specific role and it is their interaction and close partnership that ensures a creation and maintenance of a health-friendly psychosocial environment. This process is also affected by other factors such as an establishment and implementation of institutions’ internal policy, unified approach to psychosocial aspects of the environment, relationships between students and teachers and other specialist, who provide assistance to students, administration’s support, promotion and support of initiatives. [From the publication]