LTStraipsnyje nagrinėjami svarbiausi socialiniai ir kariniai santykiai tarp vietos gyventojų ir naujųjų žemių valdytojų, kurie formavosi kuriant ir įtvirtinant Vokiečių ordino valdžią Varmijoje, vienoje iš Prūsijos dalių. Tai apima karinius veiksmus ir karinius įsipareigojimus, duodamus vietos gyventojų ir jų palikuonių XIII-XIV a. Šis klausimas nagrinėjamas senųjų prūsų šeimų ryšių kontekste. Prūsų užkariavimo ir Vokiečių ordino teritorijos Prūsijoje kūrimo metu šeimos valdžia per nuosavybę buvo stiprinama kitais socialiniais santykiais. Iš straipsnio aiškėja, kad Varmijos vyskupijos karinis potencialas daugiausia rėmėsi vietos gyventojais, kurie buvo gavę Kulmo teisę ir kitų privilegijų. Taip pat aiškėja, kad vietos gyventojai (prūsų kilmės riteriai, smulkūs laisvieji, equites Prutheni) ne tik kovodavo Vokiečių ordino pusėje, tačiau ir vesdavo Varmės vyskupo kariuomenę kaip vyskupo fogtai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Senprūsiai; Senprūsių kariauninkai; Equites Prutheni; Varmijos vyskupija; Varmija; Vokiečių Ordinas (Teutonic Order; Kryžiuočių ordinas); Old Prussians; Old Prussians; Equites Prutheni; Diocese of Warmia; Warmia.
ENThe article deals with the main types of social and military relations between the indigenous people and the new landlords that formed in the times of building and reinforcing the rule of the Teutonic Order in Warmia, a part of Prussia. These included military action and the military obligations of the indigenous people and their descendants in the 13th and 14th centuries. The issue is discussed in the context of the family ties of the Old Prussians. In the era of the conquest, and when building the territory of the Teutonic Order in Prussia, family rule over possessions was reinforced at the expense of other social relations. From the article, it is clear that the military potential of the Diocese of Warmia was supported mainly by the indigenous people, who were granted Kulm law and received other privileges. It also seems that Old Prussians not only fought alongside the Order (knights of the Old Prussian origin, small freemen, equites Prutheni), but also led the army of the diocese as bishopric vogts. [From the publication]