Regional cultural understanding in teacher education in Latvia, Lithuania, Norway: comparative case analysis

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Regional cultural understanding in teacher education in Latvia, Lithuania, Norway: comparative case analysis
Alternative Title:
Regioninės kultūros samprata rengiant mokytojus Latvijoje, Lietuvoje ir Norvegijoje: lyginamoji atvejo analizė
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2019, t. 43, p. 10-24
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama regionų kultūra, regioninių tradicijų svarba, siekiant šalies kultūrinio tvarumo. Vis dėlto regioninių tradicijų puoselėjimas dažnai laikomas kliūtimi globalizacijai ir daugiakultūriškumui. Kyla klausimas: kaip apsaugoti ir plėtoti regionų kultūrinę įvairovę, kultūros paveldą? Mokytojų rengimui tenka svarbi misija ‒ plėtoti idėjas apie regioninės kultūros svarbą, inicijuoti jos išsaugojimą bei ieškoti jungčių tarp regioninio ir globalaus konteksto. Tyrimu siekiama nustatyti, kokie faktoriai skatina arba trukdo plėtoti būsimųjų mokytojų kompetencijas, kurios leistų sėkmingai ugdyti pradinės mokyklos mokinių regioninės kultūros supratimą. Lyginamoji trijų šalių (Latvijos, Lietuvos ir Norvegijos) švietimo dokumentų turinio bei pusiau struktūruotų interviu su bendrojo ugdymo ir aukštųjų mokyklų atstovais, mokytojų ugdytojais analizė leido atskleisti galimų pedagoginių metodų dėsningumus, panašumus ir skirtumus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Regioninės kultūros samprata; Mokytojų rengimas; Lyginamoji analizė; Regional cultural understanding; Teacher education; Comparative case analysis.

ENThe unique cultural space of each country is comprised of the cultural diversity of its regions with the cultural heritage hidden in the outskirts and border areas of the country. The regional traditions make up an important source of value and knowledge for ensuring cultural sustainability. In teacher education this problem can be treated either in a transmissive or transformative way. It can be seen as performing particular rituals and respecting norms, or cultural values that are personally experienced and highly evaluated, as one’s internally motivated involvement in exploration, cultivation, cooperation and creativity in own community without losing the national and global context. The aim of the study is to investigate the tendencies in teacher education for promoting primary school students’ regional cultural understanding in teaching practice. To pursue the set aim, the concept of regional cultural understanding (RCU) was analysed, the ways of introducing regional cultural understanding in teacher education curriculum including the factors facilitating or hindering the development of regional cultural understanding in teacher education were identified. The comparative case analysis of good practice examples in three countries was carried out to show regularities, differences and similarities of possible pedagogical approaches. Methods: content analysis of educational documents and semi-structured interviews with teacher educators. Sample: teacher education institutions in three countries: Latvia, Lithuania and Norway. Results: structured suggestions for content of the studies and pedagogical approaches for development of preservice teachers’ readiness to realize regional cultural understanding in their teaching practice. [From the publication]

DOI:
10.15388/ActPaed.43.1
ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/82515
Updated:
2020-02-14 08:47:41
Metrics:
Views: 13    Downloads: 1
Export: