LTJauniems žmonėms, pasirinkusiems studijas aukštojoje mokykloje (kolegijoje), dažnai kyla adaptacijos problemų, nes jiems tenka prisitaikyti prie nežinomos studijų aplinkos, mokymosi formų, grįstų savarankišku darbu, pakitusių santykių su socialinėmis grupėmis, naujo statuso ir kitų veiksnių. Straipsnyje atskleidžiamas studentų požiūris į studijų aplinką ir akademinę bendruomenę, aptariami adaptacijos eigą kolegijoje lemiantys veiksniai ir studentų saviraiška fakultete. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Adaptacija; Studentas; Studijų aplinka; Adaptation; Student; Study environment.
ENYoung people who have chosen to study at a Higher School (University of Applied Sciences) often have adaptation problems because they have to adjust to an unknown study environment, forms of learning based on self-studying, changed relationships with social groups, a new status and some other factors. The article presents students’ attitudes towards the study environment and the academic community, discusses the determinants of adaptation in University of Applied Sciences and student self-expression in the faculty. Adaptation is facilitated by good learning outcomes, timely completion of assignments and student satisfaction. The right choice, successful studies and uncomplicated adaptation later create a sense of satisfaction with the profession. In solving the challenges of adaptation, it is necessary to talk to students about study problems more often. [From the publication]