LTStraipsnyje analizuojami personalo / žmogiškųjų išteklių valdymo (P/ŽIV) padalinių funkcijų ir jų specialistų kompetencijų pokyčiai, kuriuos paskatino per pastaruosius 2-3 dešimtmečius transformacijas patirianti darbo rinka. Išskirti penki esminiai veiksniai, keičiantys įvairių šalių, taip pat ir Lietuvos, darbo rinkas. Siekiant išsiaiškinti jų poveikį P/ŽIV padalinių funkcijoms ir specialistų kompetencijoms, 92-ose Lietuvos įmonėse buvo atliktas 160 personalo / žmogiškųjų išteklių valdymo padalinių vadovų ir specialistų nuomonių tyrimas. Tyrimas parodė, kad P/ŽIV padalinio specialistų funkcijos šiuolaikinėse organizacijose tampa įvairesnės, atsižvelgdamos į verslo poreikius. Be tradicinių funkcijų (darbuotojų poreikio planavimas, paieška, atranka, adaptacija, vertinimas, mokymas ir ugdymas, kt.), P/ŽIV specialistai turi atlikti strateginio planavimo ir valdymo, komandinio darbo įgūdžių ugdymo, organizacijos projektavimo bei pokyčių valdymo funkcijas. Naujos funkcijos skatina P/ŽIV specialistų kompetencijų tobulinimą. Respondentų nuomone, jų asmeninės kompetencijos lygis atitinka reikalavimus tik specializuotose srityse, susijusiose su konkrečiais personalo / žmogiškųjų išteklių valdymo klausimais, t.y. profesine ir socialine kompetencijomis. Tačiau nepakankamos strateginė ir vadybinė (ypač strateginio mąstymo bei pokyčių valdymo sričių) kompetencijos, kurių reikšmė dinamiškoje darbo rinkoje neabejotina. Augant minėtų kompetencijų svarbai, organizacijos turės vis daugiau investuoti į jų ugdymą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Darbo rinka; Funkcijos ir; Kompetencijos; Personalo / žmogiškųjų išteklių valdymo specialistai; Įmonės; Žmogiškųjų išteklių valdymas; Companies; Competencies; Functions and competencies; Human resource management; Labor market; Labour market; Lithuania; Staff / HR professionals.
ENThe management of human resources (HR) in any organisation does not take place in a vacuum and its content and form (methods and procedures) are affected by various internal and external factors. One of the external factors which cause substantial concern is the socio-demographic environment in which the company is located. The last 2-3 decades of the 20th century and the beginning of the 21st century witnessed considerable and inter-related shifts in the social and demographic environment. They have transformed the labour markets in many countries including Lithuania. These changes demand a new approach to the management of human resources, affect the decisions of HR specialists, and put forth new requirements for the competences of such experts. The objective of this article is to find out what impact the transformation of the labour market has on the functions of HR specialists and on the competences necessary to execute those functions. The authors analyse the findings of the research conducted in 2011-2012, the respondents of which were 160 senior managers and professionals from HR departments in 92 Lithuanian companies. The research revealed that in contemporaiy organisations, the functions of professionals in HR departments have become more diverse and are increasingly directed towards satisfying the needs of the business. This creates a lack ofparticular competences and demands a multi-faceted approach towards their development. [From the publication]