LTPastaruosius šešis dešimtmečius, kai atliekami moksliniai kūrybiškumo tyrimai, įvairių šalių tyrėjai diskutuoja, kaip reikėtų atpažinti kūrybiškumą, kas lemia jo plėtrą, kokios sąlygos ir būdai gali padėti jam atsiskleisti. Tyrinėtojai skiria įvairius kūrybiškumo tipus, požiūrius į kūrybiškumą. Pripažįstama, kad kūrybiškumo raiška priklauso nuo kuriančiojo asmenybės, kūrybos srities, konkrečios veiklos specifikos, sociokultūrinio konteksto. Kiekvienas jų nagrinėjamas atsižvelgiant tiek į bendruosius kūrybiškumo, tiek ir į konkrečios kūrybinės veiklos dėsningumus. Remiantis kūrybiškumo tyrimų kryptimis, šiame straipsnyje pristatoma požiūrių į kūrybiškumą ir jo tyrimų krypčių apžvalga. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kūrybiškumas; Kūrybiškumas, kūrybiškumo tyrimų kryptys; Kūrybiškumo tyrimo kryptys; Teorinis tyrimas; Creativity; Creativity, directions of creativity research; Directions of creativity research; Theoretical study.
ENAny considerations of the development of creativity can be hardly fruitful without a clear understanding of what is characteristic of the education at one or another age group and of the way it is expressed in a specific educational context. It is necessary to explore various creativities and educational opportunities in a specific field under particular conditions of creation, in the process of creation. Over the past six decades of scientific research in creativity, researchers from different countries have been discussing the ways to recognise creativity, the factors predetermining its development, and the conditions and techniques that contribute to its unfolding. It has been recognised that the expression of creativity depends on the personality, the field of creativity, the specificity of activity, and the socio-cultural context. Systematic approaches to creativity (Rhodes, 1961; Amabile, 1983, 1988; Csikszentmihalyi, 1988, 1996; Gruber, 1989; Simonton, 1990; Sternberg, Lubart, 1995; Runco, 2003; Urban, 2003, 2007; Sawyer, 2006): its representatives see creativity as a complex phenomenon, a system of interacting sub-components. The purpose of this article is to provide theoretical framework of the creativity research, to specify the conception of creativity and to disclose the theoretical foundations of the creativity development. Theoretical discourse of creativity presents approaches to creativity and analyses the trends in creativity research. The issue of the nature of creativity and the instruments of creativity measuring are discussed, the subject of creativity development and the factors affecting it are analysed, and the characteristics of a creative personality and a creative process are presented. [From the publication]