Edukologijos mokslas ugdymo paradigmų sankirtoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Edukologijos mokslas ugdymo paradigmų sankirtoje
Alternative Title:
The Educational science on the crossroad of educational paradigms
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2005, 79, p. 5-10
Summary / Abstract:

LTStraipsnio tikslas – įvertinti krizę kurią išgyvena edukologijos mokslas. Pažymėtina, kad „krizės“ terminui nesuteikiama negatyvi reikšmė – juo pabrėžiama mokslo ar praktikos raidos kryžkelė, būtinybė pasirinkti tolesnį plėtros kelią. Tokia būtinybė reiškiama paradigmos ir jos kaitos sąvokomis. Ugdymo paradigma laikomi atsakymų į pagrindinius ugdymo filisofijos klausimus variantai; aptariamos ontologinės, teorinės ir metodologinės paradigmos, jų kaitos Lietuvoje prielaidos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ugdymo paradigma; Ugdymo tyrimų kryptys.

ENThe aim of the article is to evaluate a crisis affects the discipline of education science. It is remarkable that the term “crisis” is not given a negative meaning, rather it underlines the fact that science and practice stand on a crossroad, there is a need to choose a further road of development. Such necessity is expressed in the concept of paradigm and its changes. Educational paradigm is considered to be composed of alternative answers to main philosophical questions in education. The work discusses ontological, theoretical and methodological paradigms, the assumptions of their change in Lithuania.

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/8249
Updated:
2018-12-20 23:07:12
Metrics:
Views: 132    Downloads: 31
Export: