LTPasakas ir sakmes tikriausiai galima skaityti įvairiai: kaip kupiną nuotykių siužetą; kaip pamokančią istoriją ar santykių modelį; galbūt kaip liudijimą apie kažkada vykusius įvykius, tikrą istoriją. Šveicarų psichologas ir psichiatras Karlas Gustavas Jungas (Carl Gustav Jung) žvelgė į pasakas ir mitus kaip į vidinio, psichinio gyvenimo atspindį, jų turinyje atpažindamas pasąmonės projekcijas ir asmenybės transformacijos procesą. Taikliai yra pažymėjusi prof. Gražina Gudaitė, kad "realybės ir pasakų pasaulis, nors skirtingi, turi tokias pat sąsajas kaip budrus gyvenimas ir sapnai" (Gudaitė 2001: 225). Jie tarsi jungia iš pirmo žvilgsnio visiškai priešingus, tačiau vienas kitą atspindinčius tikrovės lygmenis ir kviečia į vidinio ir išorinio pasaulio susitikimą. Pasak G. Gudaitės cituojamo K. G. Jungo, "mituose ir pasakose, kaip ir sapnuose, psichika seka savo istorijas, ir archetipų žaismas iškyla kaip natūrali seka, kaip formacija, transformacija, amžinosios minties amžinasis atkūrimas" (Gudaitė 2001: 227). Teksto autirė pati esą jungiškosios krypties analitikė ir, skaitydama lietuviškas sakmes, pasakas, neretai nustembu, kaip talpiai ir taikliai jos perteikia giliausius psichikos procesus. Kartais pasijunti, tarsi vartytum iliustruotą žmogaus psichės atlasą. Tokį žiūros kampą autorė bando pristatyti straipsnyje, pasidalinti jo suteiktomis įžvalgomis. [Iš straipsnio, p. 51]Reikšminiai žodžiai: Alchemija; Archetipai; K. G. Jungas; Kaukas; Liaudies kultūra; Linas; Lino kančia; Tautosakos naratyvai; 'passion of flax'; Alchemy; Archetypes; Flax; Folklore narratives; K. G. Jung; Kaunas; Lithuanian folk culture.
ENThe article attempts to look into a story discussed A. J. Greimas - about taming a kaukas - from the viewpoint of Jungian analytical psychology. This way the contents of the story are seen as a reflection of inner, mental life, describing the process of the transformation of one’s personality. The epicentre of the story, the ‘passion of the flax’, is a widespread motif in Lithuanian singing and' narrative folklore. In this article it is compared, one the one hand, to the process of the transformation of a person’s soul, while on the other hand - to the transmutation described by medieval alchemists. Both take place in a similar manner: through nigredo, dying, to rubedo, rebirth. A similar transformation can be seen in the process of long-term psychotherapy. Often it is reflected in the dreams of clients, one of which is presented here. [From the publication]