Pabėgėlių diskurso formavimasis socialinėse medijose: Lietuvos atvejis

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pabėgėlių diskurso formavimasis socialinėse medijose: Lietuvos atvejis
Alternative Title:
Shaping the public discourse on refugees in social media: the case of Lithuania
In the Journal:
Oikos: lietuvių migracijos ir diasporos studijos [Oikos: Lithuanian migration and diaspora studies]. 2018, 26, p. 19-35
Summary / Abstract:

LTJau keletą metų bene svarbiausia ES diskusijų tema – į Europą plūstančių pabėgėlių ir nelegalių migrantų klausimas. Pabėgėlių integracija Lietuvoje tampa vis aktualesniu klausimu, nes paniką, kylančią visuomenėje, lemia Europoje vykstantys procesai, apie kuriuos gausu informacijos, o formuojant neigiamas nuostatas pabėgėlių atžvilgiu pasitelkiama žiniasklaida. Prie neigiamo Lietuvos visuomenės požiūrio į pabėgėlius prisideda ne tik tradicinė žiniasklaida, bet ir kitos informavimo priemonės, pavyzdžiui, socialinės medijos. Tad šiame straipsnyje nagrinėjamas socialinių medijų vaidmuo konstruojant pabėgėlių įvaizdžius ir apžvelgiant pabėgėlių integracijos klausimą Lietuvoje. Straipsnio tyrimo tikslas – išanalizuoti pabėgėlių diskurso formavimąsi socialiniame tinklalapyje Facebook. Kokybinė ir kiekybinė socialinių tinklalapių turinio analizė patvirtino hipotezę, kad skirtingose virtualiose bendruomenėse Europos migrantų krizė nušviečiama atsižvelgiant į tai, kokiai tikslinei grupei informacija skirta. „Visuomeninio komiteto prieš priverstinę imigraciją“ atveju informacija pateikiama sąmoningai siekiant formuoti neigiamą pabėgėlių įvaizdį, akcentuojant ekonominę naštą, terorizmo ir prievartos grėsmę. O „Priimsiu pabėgėlį“ pasirinkta komunikacijos strategija siekiama atkreipti dėmesį į pagalbos prašymą, prieglobsčio prašytojo sąvoką, humanitarinius principus, nes pabėgėliai pristatomi kaip aukos. [Iš leidinio]

ENFor several years, the key issue in EU debates has been the “flood” of refugees and illegal migrants in Europe. Since 2011 more than 4 million people were forced to leave Syria due to a civil war. The integration of refugees in Lithuania is becoming a pressing question, because the panic in society is caused by the information provided on the media which often fosters negative attitudes towards refugees. Traditional as well as social media contribute to the negative discourse regarding refugees in Lithuanian society. Unfortunately not much research has been conducted on the formation of refugee images in social media and the issues of integrating refugees into society. The main purpose of this article is to analyze the formation of public discourse on refugees and asylum seekers in social media. In order to achieve this purpose the following tasks were undertaken: introducing the latest studies regarding discourse on refugees and asylum seekers in the context of the European migrant crisis; discussing how different representations of refugees determine public discourse; and comparing how different groups of actors are involved in the construction of stereotypes in different Facebook pages entitled “Refugees Welcome” and “Public Committee against Forced Immigration.” The qualitative and quantitative analysis of social networking websites confirmed the hypothesis that the European migrant crisis is presented in opposite ways depending on the target group to which the message is supposed to be addressed. In the case of the “Public Committee against Forced Immigration,” the information is deliberately intended to form a negative perception of refugees in an emphasis on the economic burden refugees supposedly bring and on the terrorism, the rapes, and the threat of Islamization supposedly associated with them.Meanwhile, the social networking page “Refugees Welcome” chooses a communication strategy aimed at forming a different position in favor of a willingness to help, understanding the concept of asylum seeker, humanitarian principles, and deservingness to receive help, as expressed in positive attitudes towards the representation of refugees as victims. [From the publication]

DOI:
10.7220/2351-6561.26.2
ISSN:
1822-5152; 2351-6461
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/81907
Updated:
2022-01-27 20:06:24
Metrics:
Views: 25    Downloads: 6
Export: