LTStraipsnyje atkuriamas dangiškųjų vestuvių mitas baltų tradicijoje. Remiamasi baltų religijos ir mitologijos rašytiniais šaltiniais, lietuvių ir latvių dainuojamuoju bei sakytiniu folkloru, kalbos duomenimis. Dangiškųjų vestuvių mitas galėjo būti žinomas dar indoeuropiečiams. Tai įrodo mito liekanos ne tik baltų, bet ir senovės indų, slavų tradicijose. Tiesa, šio mito motyvai aptinkami ir kitokios kilmės senosiose kultūrose. Išlikusiuose baltų dangiškųjų vestuvių mito fragmentuose kalbama apie Saulės ir Mėnulio vedybas, jų tarpusavio santykius ir Mėnulio neištikimybę įsimylėjus Aušrinę / Vakarinę (Venerą) žvaigždę. Mitas galėjo atspindėti danguje stebėtus dangaus šviesulių kaitos reiškinius - Mėnulio perėjimą iš pilnaties į delčią, o galbūt ir periodiškai dangaus skliaute vykstantį Mėnulio priartėjimą prie Veneros. Baltų dangiškųjų vestuvių mitas gana gerai išsilaikė, tad sutelkti reliktai įgalina rekonstruoti jo siužetą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dangiškųjų vestuvių mitas; Saulė; Mėnulis; Aušrinė/Vakarinė (Venera); Baltų mitologija; Etnoastronomija; Celestial wedding; Sun; Moon; Evening star (Venus); Baltic mythology; Ethnoastronomy.
ENThe imagery of the Moon as a husband or father and of the Sun as his wife or a mother are deeply entrenched in the mythic worldview of the Balts. This article, on the basis of Latvian and Lithuanian folkloric narrative, plays out the story of the Moon’s unfaithfulness. In the morning and the evening, when the Sun rises and sets, the Evening Star/Venus appears in the sky, and the Moon sees this star in the heavens and falls in love. Lithuanian and Latvian folklore talks about the two marriages of the Moon: one to the Sun and the other to the Evening Star (Venus). The second marriage takes place when the Moon betrays his first wife by falling for her daughter. For his unfaithfulness, the Moon is punished. His judge and punisher can either be Perkūnas/Pėrkons or the Sun, who either cut in half or chop up the unfaithful husband. Those who study this myth associate the chopping up of the Moon with its phases - the transition from the full moon to the waning moon. The close relationship of the Moon and Evening Star in the plot of the "celestial wedding" can also be linked to an astronomical phenomenon - the periodical moments when the Moon and Venus come closer to one another. The myth of the celestial wedding could have existed in the Indo-European proto-nation’s culture. Remnants of this myth exist not only in the tradition of the Balts, but also in the Ancient Indian Rig-Veda, as well as in the oral culture of the Western and Southern Slavs. [From the publication]