LTStraipsnyje aptariama mokinių dailės kalbos ugdymo pradinėje mokykloje samprata, pateikiami kokybinio tyrimo, kurio metu siekta išsiaiškinti, kaip Lietuvos dailės vadovėliai padeda dailę dėstantiems pradinių klasių mokytojams bei busimiesiems pradinukų mokytojams įgyvendinti dailės nacionalinę mokymo programą pradinėse klasėse mokinių dailės kalbos ugdymo aspektu, duomenys. Sie duomenys pateikiami išskiriant kai kuriuos pradinių klasių vadovėlių autorių lūkesčių bei pradinių klasių mokytojų požiūrio aspektus mokinių dailės kalbos raštingumo ugdymo klausimais, analizuojama keturių Lietuvos dailės vadovėlių komplektų pradinėms klasėms medžiaga. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dailės kalba; Dailės vadovėliai; Mokinių estetinis suvokimas; Mokytojų požiūris; Pradinis ugdymas; Vadovėlių autorių požiūris; Aesthetic perception; Art language; Art textbooks; Primary education; Students aesthetic knowing.
ENThe report analyzes the problems of functionality of Lithuanian primary school art textbooks. The following questions are raised: How do Lithuanian textbooks of art conform to recommendations of the European artistic and cultural education programs; How do Lithuanian school textbooks of art help current art teachers and future art teachers implement the national curriculum in primary grades. Both foreign and Lithuanian researchers recognize the research of national textbooks as an opportunity to study the national cultural context and a potential positive impact on the educational policy. However, a large-scale research of the national art textbooks for primary school hasn't been done yet. Meanwhile, a research of the primary school art textbooks can help better understand which art activities are prioritized in school, with what intentions do the authors create the textbooks, how do teachers rate the functionality of those textbooks and finally how do students react to the content of the textbooks. The qualitative research methodology has been used in order to reach the goals of this research. The content of both Lithuanian and foreign primary school art textbooks has been analyzed, the interviews with the authors of primary school art textbooks, primary school art teachers and students of art pedagogy from the Lithuanian University of Educational Sciences have been conducted, direct observation, informal talks with primary school teachers, future primary school teachers, pupils' parents.The study reveals aspects of functionality of Lithuanian primary school art textbooks in the context of both the European art and culture, and national art programs. The study also reveals analytical insights of both Lithuanian and foreign researchers, as well as the opinion of current primary school art teachers and art pedagogy students at Lithuanian University of Educational Sciences on the current challenges and the context of reality of school. [From the publication]