LTUgdyti mokinių kūrybiškumą svarbu, tačiau jei mokytojai nesuvokia, neatpažįsta pagrindinių kūrybiškumo komponenčių, tai ir negali kryptingai ugdyti (Fryer, 1996, cit. pgl. Craft, 2001). Lietuvoje iki šiol nebuvo atlikta mokytojų požiūrio į kūrybiškumą tyrimų, tad straipsnyje pristatomi rezultatai gali užpildyti šią spragą ir būti naudingi apmąstant mokytojų rengimo ir jų kvalifikacijos tobulinimo programas. Pristatomame tyrime dalyvavo 150 Lietuvos mokytojų: 79 pradinių klasių mokytojai ir 71 pagrindinio ugdymo pakopos mokytojas. Mokytojų požiūriui į kūrybiškumą įvertinti buvo taikyta M. Fryer ir J. A. Collingso (1991) anketa. Anketoje buvo pateiktas septyniolikos kūrybiškumą apibūdinančių sąvokų sąrašas prašant išrinkti penkias svarbiausias bei surikiuoti jas pagal svarbą. Taip pat mokytojų buvo teiraujamasi, ar kūrybiškumas yra labiau įgimta, ar labiau išugdoma savybė. Buvo siekiama įvertinti, kaip kūrybiškumą suvokia įvairaus amžiaus, dėstomo dalyko, įvairių tipų vietovių, skirtingų mokyklų tipų mokytojai, todėl bendrojoje anketos dalyje mokytojai buvo prašomi nurodyti atitinkamus duomenis. Statistinė tyrimo duomenų analizė atlikta SPSS 17 programa, analizuojant rezultatus taikytas Pirsono kriterijus (Chi-Square Tests, p <0,05). Rezultatai rodo, kad tiriamieji kūrybiškumą labiausiai siejo su vaizduotės, originalių idėjų, išradingumo, gebėjimo derinti idėjas ir saviraiškos sąvokomis. Vaizduotės ir išradingumo sąvokų svarbumo laipsnis teigiamai ir reikšmingai koreliavo su vietovės urbanizacijos lygiu. Pradinių klasių mokytojams originalių idėjų ir gebėjimo derinti idėjas sąvokos atrodė reikšmingai mažiau svarbios nei pagrindinių mokyklų mokytojams, o saviraiškos sąvoka - reikšmingai labiau svarbi, palyginti su kitų tipų mokyklomis.Pradinių klasių mokytojams originalių idėjų ir gebėjimo derinti idėjas sąvokos atrodė reikšmingai mažiau svarbios nei pagrindinių mokyklų mokytojams, o saviraiškos sąvoka - reikšmingai labiau svarbi, palyginti su kitų tipų mokyklomis. Vyresniems nei 50 metų mokytojams originalių idėjų sąvoka buvo mažiau svarbi negu jaunesniems jų kolegoms. 50,7 proc. respondentų išreiškė nuomonę, kad kūrybiškumas yra labiau įgyta asmens savybė, o likusieji (49,3 proc.) manė priešingai. Analizuojant įvairių dalykų mokytojų požiūrį į kūrybiškumą, reikšmingų skirtumų neužfiksuota, tačiau tikėtina, kad jie atsiskleistų tiriant didesnę mokytojų imtį. Būtų prasminga tęsti įvairių dalyko mokytojų požiūrio į kūrybiškumų ir jo ugdymų tyrimus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokiniai; Požiūris į kūrybiškumą; Pradinio ir pagrindinio ugdymo pakopų mokytojai; Primary and basic education teachers; Students; Views about creativity; Views about rceativity.
ENThe aim of this research was to study Lithuanian Teacher’s Views about Creativity. In Lithuania there is the first research focused in teacher’s views about creativity. It's important to study this topic because on it depends the education of students’ creativity at schools. 150 teachers from different Lithuanian schools participated in the research (79 primary education and 71 basic education teachers). The views about creativity were evaluated by the list of 17 conceptions related to creativity. The teachers were asked also if creativity is a gift or if it could be developed. It has been revealed that most often teachers related creativity with such conceptions as imagination, original ideas, invention, combination ideas and self-expression. A half of teachers think that creativity is a gift, another part - that creativity could be developed. [From the publication]