LTStraipsnyje analizuojamos ketvirtų klasių moksleivių baigiamojo matematikos gebėjimų skaičiavimo subtesto užduočių diagnostinės kokybės charakteristikos: validumas, sunkumo indeksas, standartinis nuokrypis, chi kvadratas, Gutmano patikimumo koeficientas ir kt. Testo užduočių vidinė struktūra papildomai nagrinėta alfa faktorinės analizės metodu. Tyrimo imtis – 268 ketvirtokai iš įvairių Lietuvos miestų ir rajonų mokyklų. Apibendrindami visą skaičiavimų skyrių, autoriai daro išvadas, jog 95 % ketvirtos klasės mokinių geba palyginti natūraliuosius skaičius iki milijono, žino skaičių kaimynus. Daugumai ketvirtokų geriausiai sekasi sudėties veiksmas. Šiek tiek prasčiau, negu sudėties, atliekami daugybos ir dalybos veiksmai iš vienaženklio skaičiaus, o dalijant ir dauginant iš dviženklio skaičiaus, spragų pastebimai daugėja. Autorių teigimu, į penktą klasę ateina apie 20% mokinių su nepakankamais gebėjimais atlikti atimties, dalybos ir daugybos veiksmus su skaičiais iki milijono. Atlikto tyrimo metu taip pat buvo nustatomi mokinių gebėjimai apskaičiuoti skaitinių reiškinių reikšmes, veiksmų su trupmenomis atlikimas ir jų panaudojimas sprendžiant problemines situacijas. Autoriai nustatė, jog mokinių matematikos žinios, leidžiančios atlikti įvairius aritmetinius veiksmus ketvirtoje klasėje vis dėlto yra nepakankamai tvirtos arba formalios – pakankamai daug atvejų, kai ketvirtokai nesugeba jomis naudotis. Tačiau kadangi buvo testuojami pagal įvairias programas ir vadovėlius dirbantys mokiniai, galima teigti, jog pradinėse klasėse mokiniai įgyja gerus skaičiavimo įgūdžius.Reikšminiai žodžiai: Calculations; Subtest; Validity; Index of difficulty.
ENThe article presents characteristics of the following diagnostic qualities: complexity index, standard deviation, discrimination index, correlation coefficient with the test and relationship with hypothetic achievements in mathematics assessment of the tasks included in mathematic achievements subtests. The most interrelated groups have been distinguished by investigating subtest tasks using the Alfa factorial analysis method. The inner structure of these groups has also been investigated by the Alfa factorial analysis method. The tasks whose factorial value in the main factor was very small have been rejected. The information obtained will be the basis in selecting tasks for mathematics ability tests of fourth-grade students. [From the publication]