Hartmannas ir Sezemanas. Husserlio fenomenologijos kritika ir intuicijos problema

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Hartmannas ir Sezemanas. Husserlio fenomenologijos kritika ir intuicijos problema
Alternative Title:
Hartmann and Sesemann. The Critique of Husserl’s Phenomenology and the Problem of Intuition
In the Journal:
Religija ir kultūra. 2016, t. 18-19, p. 75-88
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama intuicijos ir konstravimo santykio problema pažinime. Nikolajus Hartmannas ir Vosylius Sezemanas supranta Edmundo Husserlio fenomenologiją kaip intuicija besiremiantį pažinimą, kuris yra priešingas konstravimu grindžiamam žinojimui. Abu autoriai kritikuoja Husserlio prieigą ir siūlo susieti intuiciją ir konstravimą naudojant dialektiką ir žinojimo genezės eksplikaciją. Hartmannas pabrėžia gamtos mokslų svarbą pažinime, o Sezemanas kritikuoja mokslinį pažinimą kaip nepakankamą, nes šis objektyvuoja sąmonę ir negali suprasti vertybių. Pirma, nagrinėju, kaip Hartmannas supranta intuicijos ir konstrukcijos santykį pažinime. Antra, analizuoju, kaip Sezemanas atskleidžia duoties iracionalumą. Galiausiai, aptariu, kaip abu autoriai siekia susieti intuiciją ir konstravimą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Fenomenologija; Hartmannas; Hartmannas, Nicolajus; Husserlis; Husserlis, Edmundas; Intuicija; Sezemanas; Sezemanas, Vosylius; Hartmann; Hartmann,Nicolai; Husserl; Husserl,Edmund; Intuition; Phenomenology; Sesemann; Sesemann, Vasily.

ENThis article deals with the problem of the relationship between intuition and construction. Nicolai Hartmann and Vasily Sesemann understand Husserl’s phenomenology as the practice of intuitive knowledge, which can be contrasted to conceptual construction. Both authors seek to join intuition and conceptual knowledge using the concept of dialectics, or the genesis of knowing. Their positions differ in valuing the relationship between intuition and construction. Hartmann emphasizes the perspective of the natural sciences as a necessary element of knowledge, and Sesemann criticizes scientific knowledge as objectifying and therefore insufficient to understand consciousness and values. Firstly, I discuss how Hartmann understands intuition and construction. Then I analyze how Sesemann explained the irrationality of givenness. Finally, I discuss how both philosophers justify the synthesis of intuition and construction. [From the publication]

DOI:
10.15388/Relig.2016.6
ISSN:
1822-4539
Related Publications:
  • Patirtis ir refleksija : fenomenologinės filosofijos akiračiai / Dalius Jonkus. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2009. 282 p.
  • Vasily Sesemann : experience, formalism, and the question of being / Thorsten Botz-Bornstein ; preface by Eero Tarasti. Amsterdam ; Rodopi, 2006. xiii, 133 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/81589
Updated:
2020-07-09 21:15:39
Metrics:
Views: 25    Downloads: 2
Export: