LTDažnos mokinių rašybos klaidos visada buvo viena svarbiausių lietuvių kalbos mokymo problemų. Pastebėta, kad aukštesnių klasių mokiniai neretai daro daugiau klaidų negu žemesnių klasių. Todėl imtasi tyrimo, kuriuo siekta dviejų tikslų - įvertinti mokinių rašybos gebėjimų pažangą pereinant į aukštesnes klases ir nustatyti, kokios būdingiausios jų raštingumo problemos. Siekta išnagrinėti, kokio pobūdžio klaidų daroma daugiausia, kokios jų priežastys. Šiuo tikslu parengti keturi neilgi, bet sunkoki diktantai visų pagrindinių rašybos taisyklių žinioms patikrinti (jie pateikiami straipsnio pabaigoje). Šie diktantai padiktuoti mokiniams iš įvairių Lietuvos vietovių mokyklų, kuriose lietuvių kalba dėstoma kaip gimtoji. Visų diktantų rašybos sunkumai atitinka reikiamas juos rašiusių mokinių žinias pagal klasę. Pirmasis diktantas padiktuotas 6-10 klasių mokiniams - kiekvienos klasės po keturiasdešimt mokinių, iš kurių buvo dvidešimt berniukų ir tiek pat mergaičių. Kitus tris diktantus parašė 9-12 klasių mokiniai. Kiekvieną atskirą diktantą rašė po penkiasdešimt tos pačios klasės mokinių, iš kurių buvo 25 berniukai ir 25 mergaitės. Taigi kiekvieną diktantą parašė po 200 mokinių - iš viso 800 darbų. Išanalizavus padarytas klaidas, šiame straipsnyje aptariami rezultatai. [Iš straipsnio, p. 62]Reikšminiai žodžiai: Klaidų priežastys; Klaidų tipai; Mokymasis; Rašyba; Rašybos gebėjimai; Rašybos klaidos; Rašybos taisyklės; Taisyklių įsiminimo būdai; Grammar mistakes; Learning; Reasons of mistakes; Spelling; Spelling mistakes; Spelling rules; Spelling skills; Types of mistakes; Ways to remember the rules.
ENTo attain a thorough learners' literacy evaluation four dictations were dictated to pupils from 6 to 12 forms which included at least one of the basic difficult items in spelling. In all 800 test-papers were written. The main finding is that the learners' promoted to senior forms literacy is slightly improving but inconsistently or rather insignificantly. Pupils learn spelling in 5-7 forms but later revision is too insignificant and fragmentary. Despite the fact that most attention is paid to nasal vowels spelling in word roots especially these mistakes prevail over the others. Namely nasal vowels spelling in Present Tense verb form roots dominate to a greater extent over all types of mistakes. However there are numerous spelling mistakes in words with solid spelling, or words written separately, in consonant blending, vowel e and (i)a spelling, in consonant assimilation, long and short vowel spelling. The reasons for spelling mistakes are different: related to the knowledge of various language system levels, like: unknown rules, inability to relate words with their spelling rules and cognated words, unknown meaning of words, incomprehensible word building and word changing, difficulty in comprehension of word pronunciation and spelling difference, etc. There are ways to facilitate the application of certain spelling rules. Only the Present Tense verb forms with root nasal vowels can be compared with verbs preserving infix. The spelling of vowels e and (i)a in declined words inflexions is best to examine by vowel ė presence or absence in the plural nominative case inflexion, or the like. [From the publication]