LTStraipsnyje aptariamos adaptacijos,dezadaptacijos sampratos, apžvelgiama mokyklinė adaptacija ir jos raiška, vaiko psichinės raidos sutrikimai. Glaustai atskleidžiamas bihevioristų, neobihevioristų požiūris, svarbus žmogaus pažinimui ir ugdymui. Konstatuojama, kad ugdymo . žmogiškosios adaptacijos tyrimams gilinti ir plėtoti vertingi psichoanalitikų darbai. Atkreipiamas dėmesys į nekonfliktuojančio „aš“ suvokimo, socializacijos, socialinio išmokimo svarbą auklėjimui ir elgesio korekcijai. Pradėję lankyti mokyklą vaikai susiduria su jų įpročių neatitinkančiais reikalavimais ir naujomis veiklos sąlygomis, kurios sukelia prieštaravimus. Svarbu sudaryti asmenybei tinkamas sąlygas ne tik išsivaduoti nuo visiškos priklausomybės nuo kitų, bet ir prisiimti atsakomybę už savo ir kitų gerovę. Ugdytinio rizikos faktorius, lemiančius psichologinės dezadaptacijos procesą, įmanoma moksliškai atskleisti.Reikšminiai žodžiai: Adaptacija; Dezadaptacija; Mokykliniai sunkumai; Destruktyvus elgesys; Mokyklinė adaptacija; Adaptation; Desadaptation; School difficulties; Destructive behaviour; School adaptation.
ENThe article is an overview of the concept of adaptation, school disadaptation and adaptation difficulties viewed as disorders of a child’s psychical development. Children who have just started going to school have to face requirements not compatible with their habits as well as new conditions for their activities. Such changes may cause contradictions and hesitations whether they should conform to the new requirements or ignore them and act according to their earlier conventions. Relevant conditions should be provided for the learners. personalities not only to detach themselves from full dependence on others, but also to take responsibility for their own and other individuals. welfare. Science gives a possibility to scientifically determine and diagnose risk factors conditioning the structure of the psychological disadaptation process. [From the publication]