Binary principle as a way of the actualization of Lithuanianness in music

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Binary principle as a way of the actualization of Lithuanianness in music
Alternative Title:
Binarika kaip būdas aktualizuoti tautiškumo paieškas lietuvių muzikoje
In the Journal:
Muzikos komponavimo principai [Principles of music composing]. 2016, T. 16, p. 59-65. XX a. antroji pusė – XXI a. pradžia
Summary / Abstract:

LTBinarika vadiname muzikos komponavimo principą, operuojantį opozicijomis. Šio komponavimo būdo ištakos siekia ankstyvus pagonybės šimtmečius. Antai lietuvių sutartinės, spėjama, siekia akmens amžių. Panašiai ir kita archajinė etnomuzika dažnai pasižymi binarine skambesio lyčių daryba. Paritetiniu principu gali būti poliarinamos įvairios skambesio lytys – terciniai bichordai, kvartiniai trichordai ir tetrachordai. Tokios lytys gali skambėti vienalaikiškai (panašiai kaip sutartinėse) arba sudaryti opozicinius monodinės linijos ornamentus. Lietuvių etnomuzikos paveldas su visa savo turtinga binarinių lyčių darybos ir kaitos kombinatorika yra giliai tradiciškas ir nepamainomas šiuolaikinės lietuvių muzikos autentiškumo ir originalumo pamatas. Moderniais laikais binariniai muzikos komponavimo principai aktualizavosi XX a. pirmojoje pusėje. Ypač sistemiškai šiuos principus plėtojo vengrų kompozitorius B. Bartókas, rusų – I. Stravinskis, amerikiečių – Ch. Ivesas ir kt. Unikalių binarinės muzikos darybos pavyzdžių paliko genealus lietuvių kompozitorius M. K. Čiurlionis. Po Čiurlionio lietuvių muzikos tautiškumo paieškos plėtojosi romantinėje muzikoje atrastais pavidalais, pavyzdžiui, etnointonacijų citavimu, perintonavimu ir pan. Straipsnyje dėmesys koncentruojamas į giluminius, opozicinius lietuvių etnomuzikos darybos būdus, kuriais logiška remtis atnaujinant muzikos lietuvybės paieškas. Binariniai muzikos komponavimo principai išlaisvina kompozitorius nuo tiesioginio citavimo ir palaiko muzikos lietuvybę konceptualiu, šakniniu pagrindu. Teiginius autorius iliustruoja savo kūrybos pavyzdžiais, koncentruodamasis į kūrinio binarinio branduolio suformavimo ypatybes. Pastarąsias tegalima atrasti tik atitinkamai išlaisvinus kompozitoriaus klausą ir jos intuicijas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Binarinis branduolys; Binarinis principas; Binarinė dalių forma; Binariškumas; Lietuviškumas muzikoje; Muzikos komponavimas; Opoziciniai muzikiniai dariniai; Priešingi muzikiniai vienetai; Binary core; Binary form; Binary principle; Composing of music; Lithuanianness in music; Opposing musical units.

ENThe binary principle of composing emancipates the composer from direct quoting of ethnic melodies and keep up the Lithuanianness of music on the basis of concept and root. The author illustrates the statements in the article by examples from his own works focusing on the peculiarities that condition the formation of the binary core in composition. In his opinion, those peculiarities can be discovered with the help of the composers’ trained ear and intuition. [From the publication]

ISSN:
2351-5155
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/80959
Updated:
2020-12-17 20:19:58
Metrics:
Views: 42
Export: