Saviti gyvūnai ir šokantys žmonės baltiškojo geometrinio ornamento aplinkoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Saviti gyvūnai ir šokantys žmonės baltiškojo geometrinio ornamento aplinkoje
Alternative Title:
Unique animals and dancing people in the context of the Balt geometrical ornament
In the Book:
Klaipėdos (Memel) kraštas: nuo ištakų iki XVII amžiaus / sudarytoja Audronė Bliujienė. Klaipėda: Mažosios Lietuvos istorijos muziejus, 2018. P. 200-208
Summary / Abstract:

LTVisą metalų laikotarpį baltų ornamentika išlieka geometrinio pobūdžio, nepaisant pasitaikančių antropomorfinių romėniškojo laikotarpio atvaizdų ar kraustymosi laikais atsiradusių, o vikingų laikais į savitą zoomorfinį stilių išplėtotų, vaizdinių. Geometrinio ornamento pagrindą sudaro paprasčiausios geometrinės formos (ar pirminiai motyvai): taškai, tiesės, apskritimai, trikampiai, kuriuos jungiant tarpusavyje ar vienus su kitais gaunamos gana įvairios ornamentinės kompozicijos. Keičiant ornamentinių kompozicijų jungimo kryptis, mastelį, atlikimą (kalstymas spaudais ir raižymas plokščiame paviršiuje, geometrinius motyvus komponuojant kiauraraštyje ir reljefe), gaunama didžiulė stilistinė ornamento įvairovė, kuria paremtas visas baltų geometrinis ornamentas. [Iš straipsnio, p. 200]Reikšminiai žodžiai: Archeologija; Baltijos jūros regionas; Nemuno žemupys; Baltai; Geometrinis ornamentas; Baltų juvelyrai; Papuošalai; Gyvūnų vaizdavimas; Antropomorfiniai atvaizdai; Archeology; Baltic Sea region; Lower Nemunas; Balts; Geometrical ornament; Balt jewellers; Ornaments; Animal images; Anthropomorphic images.

ENFor the entire Metal Age, the Balt ornamentation remained of a geometrical character, despite occasional anthropomorphic images of the Roman Period or the images that emerged in the Migration Period and developed into a unique zoomorphic style in the Viking Age. The geometrical ornaments were based on the simplest geometrical forms (or primary motifs): dots, straight lines, circles, and triangles which, when combined, resulted in rather different ornamental compositions. By changing directions of the combined ornamental compositions, the scale, and the techniques (embossing and incising on flat surfaces, compositions of geometrical motifs in openwork and relief), a great stylistic variety of ornamentations was received, which served as a basis for the entire Balt geometrical ornament. [Extract, p. 200]

ISBN:
9786099603209
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/80887
Updated:
2022-02-25 16:46:56
Metrics:
Views: 40    Downloads: 1
Export: