LTStraipsnyje pristatoma tyrimo dalis, skirta nusakyti 19 – 25 metų Lietuvos jaunuolių techninio išprusimo raiškai pagal lytį. Tyrimui pritaikyti diagnostiniai instrumentai – taikomųjų ir teorinių techninių žinių testai. Nustatytas vaikinų ir merginų rezultatų skirtumas yra statistiškai reikšmingas. Techninio išprusimo tarpiniai tyrimo rezultatai leidžia patikrinti, kuo skiriasi vaikinų ir merginų techninio išprusimo raiška. Merginoms nustatytos užduotys, kurių įvertinimai yra aukštesni už vaikinų įvertinimus. [Iš leidinio]
ENThe article presents the results of the investigation carried out to reveal technical literacy of the youth between ages 19 and 25 with regard to sex factor. Having selected the youth of the above-specified age group the research sample was received Young people from an adult high school, vocational training schools and colleges (technical and business), the University, the Labour Exchange Bureau, and representatives of an informal group – market car dealers – took part in the investigation. Diagnostic instruments – tests of applied and theoretical technical knowledge were used in the investigation. Difference in the results of males and females established is statistically significant. Intermediate results of the investigation into technical literacy enable us to verify in what the expression of technical literacy of males and females differs. The evaluations of the tasks set to females are higher than those of males.