LTPastaraisiais metais įvairiose gyvenimo srityse, taip pat ir švietimo sistemoje, plačiai pradėta vartoti profesinės kompetencijos sąvoka. Pedagogo profesijos vienas iš reikalavimų - aukštas profesionalumas, todėl svarbu, kad dalykų mokytojai būtų kompetentingi specialistai. Atlikus Lietuvos geografijos mokytojų tyrimus paaiškėjo, kad daugelio jų kompetentingumu galima abejoti. Todėl rekomenduojama pradėti spręsti šią problemą nuo pedagoginių studijų aukštojoje universitetinėje mokykloje. Kaip galimą sprendimo būdą siūloma sukurti geografijos mokytojų kompetencijos ugdymo modelį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Commons qualifications; Professional competence; Geography teachers; Incompetence of teachers; Speciality of geography; Students; Professional training.
ENToday with the increasing progress of science, technology and social relations, the issue of competence development is becoming more and more urgent. The profession of educator requires high professionalism and competence, therefore, it is important that teachers on the subjects are competent specialists. But having analysed the researches of Lithuanian Educators 1995-1999, it has appeared that the competence of the majority of geography teachers is questionable. Therefore, it is recommended to solve this issue starting from the pedagogical studies in universities and other higher education institutions. Having this in mind, at the moment the model for developing competence for geography teachers is being created as one of the solutions of the problem.