Vartojimo revoliucijos ir kontrrevoliucijos: filosofijos, sociologijos ir komunikacijos tyrimai

Direct Link:
Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vartojimo revoliucijos ir kontrrevoliucijos: filosofijos, sociologijos ir komunikacijos tyrimai
Alternative Title:
Revolutions and contrarevolutions of consumption: researches in the philosophy, sociology and communication
In the Journal:
Filosofija. Sociologija [Philosophy. Sociology]. 2018, t. 29, Nr. 3, p. 211-219
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje apžvelgiama mokslinė konferencija „Vartojimo revoliucijos ir kontrrevoliucijos: filosofijos, sociologijos ir komunikacijos tyrimai“, įvykusi Lietuvos mokslų akademijoje. Aptariama konferencijos eiga, pagrindinės pranešėjų mintys, kai kurios iš jų sukėlė diskusiją. Konferencijoje nagrinėtos temos: vartotojų klasė, verslumas Lietuvos Didžiojoje kunigaikštystėje XVII a., vartotojiškumas populiariojoje muzikoje, kūno stiliaus sąvokos vartojimas medijose, vartotojiškos kultūros alternatyvos, vartojimo plėtros ir laisvės santykis, vartojimo ontologija, Z kartos vartotojiškos elgsenos bruožai, seksualizuotas moters įvaizdis socialinėse medijose, meninis tapatumų vartojimas ir kt. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vartojimas; Vartotojiškas gyvenimo būdas; Kapitalizmas; Ideologija; Rinka; Visuomenė; Consumption; Consumerism as the way of life; Capitalism; Ideology; Market; Society.

ENThe Scientific Conference ‘Revolutions and Contrarevolutions of Consumption: Researches in the Philosophy, Sociology and Communication’ held at the Lithuanian Academy of Sciences in 2018 is overviewed in the article. The text reflects the course of the Conference. The main thoughts of speakers are reviewed, some of them are discussed. Topics examined at the Conference are the following: the consumer class, entrepreneurship in the Grand Duchy of Lithuania in 17th century, consumerism in the popular music, the consumption of body style in the media, alternatives of the consumerism culture, the relation between expansion of consumption and freedom, the ontology of consumption, the features of consumer behaviour of the Z generation, the consumption of sexualized images of women in the social media, the consumption of the artistical identity and other topics. [From the publication]

DOI:
10.6001/fil-soc.v29i3.3778
ISSN:
0235-7186; 2424-4546
Related Publications:
Communicative creativity: from customary metaphysics to original ontology / Nerijus Stasiulis. Creativity studies. 2018, Vol. 11, no. 2, p. 326-337.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/80551
Updated:
2022-01-28 20:31:08
Metrics:
Views: 20    Downloads: 2
Export: