LTŠiandien mokyklos veiksmingumas siejamas su jos kultūra, kuri ypač priklauso nuo organizacijos kultūros (OK). Lietuvos švietimo sistemoje įvyko nemažai struktūrinių pokyčių, tačiau veiksmingos sistemos vis dar nerasta. Problemų kyla dėl vykstančios reformos, kuri yra paini ir nesprendžia realių bėdų. Lietuvos studentų rezultatai, palyginus juos su kitų šalių aukštųjų mokyklų rezultatais, yra gerokai prastesni. Remiantis Lietuvos valstybinio veiklos audito stebėsenos ataskaita (2017), problema ta, kad mokyklų vadovai ir pedagogai nėra atsakingi ir atskaitingi už moksleivių ugdymo rezultatus. Organizacinės kultūros tobulinimas tampa viena svarbiausių priemonių, ieškant organizacinių problemų sprendimų. Šiame straipsnyje pateikiama organizacinės kultūros švietimo įstaigoje sudedamųjų dalių ir vykdymo veiksnių sintezė, kultūros švietimo įstaigos tobulinimo organizacinės galimybės ir rekomendacijos. Kurdama ir tobulindama bendrą mokymosi organizacinę kultūrą mokykla pasieks geresnių veiklos rezultatų, moksleiviai įgyvendins užsibrėžtus tikslus. Pagrindiniai OK tobulinimo uždaviniai: galimybių sudarymas, kliūčių šalinimas, pažanga minėtose OK sėkmę skaninančiose srityse, patarimų ar sprendimų teikimas. Siekiant pagerinti švietimo įstaigos organizacinę kultūrą, būtina tobulinti bendravimo ir bendradarbiavimo sistemą, plėtoti atvirą valdymą, vadovaujant bendruomenės nariams, kad visi būtų savarankiški ir atsakingi už savo veiksmus, kurtų pozityvų ir darbingą mikroklimatą. Mokykloje būtina skatinti lyderystę, inicijuoti pokyčius. Švietimo institucija turėtų įgyvendinti rekomendacijas, siekdama sukurti nuolat tobulėjančią mokymosi organizaciją.Pasirinktas kokybinis tyrimas, taikant iš dalies struktūruoto interviu metodą. Tyrimas atliktas Kelmės rajono mokykloje. Kokybinio tyrimo (6 ekspertai) rezultatai atskleidė, kad organizacinės kultūros tobulinimo sėkmingumą ir veiksmingumą lemiantys veiksniai yra: glaudus tėvų ir bendruomenės ryšys, studentų centruoto mokymosi aplinka, nuoseklios institucinės orientavimo sistemos, normos, vertybės ir darbo aplinkos praktika. Siekiant tobulinti švietimo įstaigos organizacinę kultūrą, būtina skatinti OK tobulinimo sėkmę garantuojančius komunikacinius veiksnius, įgalinančius vadybą, susitarimą ir kaitos politiką, sėkmės veiksnius, puoselėti vertybes. Tobulinant organizacinę kultūrą siūlomos alternatyvos, kaip įgyvendinti pageidaujamus pokyčius švietimo sistemoje, supaprastinti ir pagerinti edukacinius procesus, įtraukti moksleivius ir juos įgalinti siekti pageidaujamų rezultatų, mokytojams ir mokiniams tikint, kad jie dirba ir mokosi prasmingai bei geroje komandoje, mokosi pozityviai ir pasieks užsibrėžtų rezultatų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokyklos veiklos rezultatas; Organizacijos kultūros tobulinimas; Organizacinė kultūra; Organizacinės kultūros tobulinimas; Švietimo įstaiga; Educational institution; Organizational culture; Organizational culture improvement; Organizatonal culture improvement; School performance.
ENThis article provides a synthesis of various scholarly opinions on how to improve organizational culture of the school. The qualitative research methodology was chosen for empirical research. The survey was conducted by interviewing respondents from an educational institution in Lithuania. The semi-structured interview method was applied to the study. The results showed that the factors having influence on the success and effectiveness of organizational culture and its improvement are: strong relationship between parents and the community, a student-centred learning environment, consistent institutional guidance systems, norms, values and working environment practices. In order to improve organizational culture of the educational institution, it is necessary to improve the communication and cooperation system, develop open management that would guide the community members to be responsible for their actions, to create the atmosphere involving all community members in self-learning providing feedback, promote leadership, initiate changes. The educational institution uses these determinants to create a learning organization. [From the publication]